Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Linia 190 Bielsko-Biała - Cieszyn: powrócą połączenia kolejowe?

Łukasz Klimaniec
Członkowie stowarzyszenia Koleje na Śląsk w trakcie sesji Sejmiku Śląskiego w Bielsku-Białej zamierzali wywiesić transparent. Strażnicy miejscy pilnujący obrad uniemożliwi im to. Dlatego rozwiesili go przed bielskim ratuszem
Członkowie stowarzyszenia Koleje na Śląsk w trakcie sesji Sejmiku Śląskiego w Bielsku-Białej zamierzali wywiesić transparent. Strażnicy miejscy pilnujący obrad uniemożliwi im to. Dlatego rozwiesili go przed bielskim ratuszem Łukasz Klimaniec
Za przywróceniem kolejowej linii 190 Bielsko-Biała -Cieszyn optują już starości, burmistrzowie i prezydent. Temat powrócił przy okazji sesji Sejmiku Śląskiego w Bielsku-Białej, na której linia 190 Bielsko-Biała - Cieszyn była tematem pytań dziennikarzy, radnych i pasjonatów kolei.

W relacji Cieszyn - Bielsko-Biała istnieje bardzo duże zapotrzebowanie na komunikację publiczną, a aktualnie jedyną alternatywą dla mieszkańców naszego regionu są autobusy, a właściwie przepełnione busy - napisali do marszałka województwa śląskiego starostowie bielski i cieszyński oraz burmistrzowie Cieszyna, Skoczowa, Strumienia oraz prezydent Bielska-Białej. I ponownie zwrócili się z prośbą o uruchomienie bezpośredniego połączenia na linii kolejowej 190 Cieszyn - Bielsko-Biała.

Z takim samym postulatem występuje stowarzyszenie Koleje na Śląsk, które w poniedziałek chciało wykorzystać obecność marszałka Mirosława Sekuły w Bielsku-Białej, by przypomnieć mu, że między Cieszynem a Bielskiem-Białą można byłoby jeździć pociągiem.

- Marszałek dysponuje środkami unijnymi na infrastrukturę kolejową. Staramy się, aby przywrócić tam połączenia i wyremontować ją z funduszy europejskich - mówi Radosław Mrózek, członek stowarzyszenia.
Henryk Juszczyk, pełnomocnik prezydenta miasta Bielska-Białej przypomina, że drogą ekspresową z Bielska-Białej do Cieszyna jeżdżą głównie samochody osobowe.

- Ile autobusów jeździ drogą ekspresową? Zero. Wszystkie jeżdżą po małych miejscowościach, zabierają ludzi z Jaworza, Jasienicy, Skoczowa i jadą tzw. starą drogą do Cieszyna. Przejazd z Bielska-Białej do Cieszyna trwa godzinę. Jest wielki sens, by wyremontować tę linie kolejową i dać mieszkańcom alternatywę - uważa.

Marszałek Sekuła pytany o linię 190 stwierdził, że jej właścicielem jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA, z którą trwają rozmowy. A linia znajduje się na liście priorytetów.

Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK SA przyznaje, że rewitalizacja linii 190 na docinkach Bielsko-Biała - Skoczów i Goleszów - Cieszyn znalazła się na liście projektów, ale... rezerwowej. I od marszałka zależy, czy trafi na listę podstawową.

KLIKNIJ PONIŻEJ I CZYTAJ DALEJ - ILE WEDŁUG FACHOWCÓW KOSZTUJE REMONT LINII 190?

Temat połączeń kolejowych między Bielskiem-Białą a Cieszynem powrócił wprawdzie przy okazji sesji Sejmiku Śląskiego w Bielsku-Białej, ale samorządowcy z Bielska-Białej i Śląska Cieszyńskiego już od pewnego czasu zwracają uwagę na potrzebę ich ponownego uruchomienia.

Łączna dzienna liczba kursujących autobusów między Bielskiem-Białą, a Cieszynem to około 90. Co warte podkreślenia - niemal wszystkie jadą z pominięciem drogi ekspresowej S-1. Tymczasem linia kolejowa 190 od dworca w Bielsku-Białej do dworca w Cieszynie liczy ok. 35 km. Jak przekonują samorządowcy, uwzględniając zatrzymywanie się pociągów na przystankach mogłaby być pokonywana w czasie nieco ponad 60 minut. Aktualnie na tej linii pociągi mogłyby poruszać się z prędkością 60 km/h. Ale konieczne jest wykonanie niezbędnych prac konserwacyjnych i przywrócenie linii do eksploatacji.

Zdaniem Radosława Mrózka ze stowarzyszenia Koleje na Śląsk, remonty, które powinny być zrobione na tej linii polegać będą na wymianie torowiska i urządzeń zabezpieczenia ruchu. Ewentualnie, na renowacji peronów.
- Odcinek "B" tej linii, a więc Skoczów - Goleszów, jest już remont jest wpisany, brakuje nam tyko odcinka Bielsko-Biała - Skoczów i Goleszów - Cieszyn. Nie są to duże koszty - przyznaje Mrózek.

Podobnego zdania jest Henryk Juszczyk, pełnomocnik Prezydenta Miasta Bielaka-Białej.
- Według wyliczeń fachowców to koszt 168 tysięcy zł. Tyle kosztowałoby usprawnienie podkładów kolejowych w tych miejscach, w których są zagrożenia. Na wszystkich rogatkach są elektroniczne czujniki, bo to inwestycje zrobione w ciągu ostatnich pięciu lat. Chodzi o to, by utrzymać tę linię pod parą - zaznacza Juszczyk.

Przyznaje, że nie tak dawno samorządowcy mieli okazję przejechać się technicznym pociągiem linią 190 z Bielska-Białej do Cieszyna.
- Ta linia funkcjonuje, ona nie jest zawieszona - zastrzega Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK SA.
Dodaje, że projekt modernizacji linii na odcinku Bielsko-Biała - Skoczów i Goleszów - Cieszyn znalazł się na liście rezerwowej i ma szanse na realizację w latach 2014-2020, jeśli znajdzie się na liście podstawowej. Potrzebne są jednak także analizy, jakim zainteresowaniem cieszyłaby się linia kolejowa z Bielska-Białej do Cieszyna. Bo jej uruchomienie powinno wynikać z zapotrzebowania.

Pasjonaci kolei oraz samorządowcy są jednomyślni - przywrócenie połączeń na trasie Bielsko-Biała - Cieszyn to konieczne i praktyczne rozwiązanie. Takim pociągiem można dotrzeć do Czeskiego Cieszyna, który posiada połączenia kolejowe pozwalające na szybką podróż do całej Europy.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto