Władze samorządowe z pogranicza polsko-słowackiego reprezentujący gminy: Żywiec, Radziechowy-Wieprz, Węgierska Górka, Milówka, Rajcza oraz słowackich gmin Svrčinovec, Čierne i Skalité, wystosowały listy do polskiego premiera Donalda Tuska, a także premier Słowacji Ivety Radicovej w sprawie kontynuacji budowy drogi ekspresowej, jak również autostrady D-3.
Porozumienia w tej sprawie podpisano w Rajczy. Samorządowcy w swoich listach zwracają się z prośbą o kontynuację budowy trasy S-69 po stronie polskiej stronie granicy oraz autostrady D-3 po stronie słowackiej.
– Jest to bardzo ważny szlak komunikacyjny, którego dokończenie powinno być jednym z priorytetowych zadań na najbliższe lata – podkreślał Piotr Tyrlik, wójt gminy Węgierska Górka.
Z kolei wójt gminy Rajcza, Kazimierz Fujak dodał, że od tego zależy między innymi turystyczny rozwój Żywiecczyzny.
Niestety okazuje się, że przygotowane przez sąsiadujące ze sobą państwa programy budowy dróg ekspresowych i autostrad nie przewidują jednak kontynuacji ich budowy w ciągu kilku najbliższych lat.
Po stronie polskiej obowiązuje "Program budowy dróg krajowych i autostrad na lata 2011-2015". Na liście zadań inwestycyjnych, których realizacja rozpocznie się do 2015 roku, nie uwzględniono budowy fragmentu drogi S-69 na wysokości gmin Węgierska Górka i Milówka (chodzi o tak zwane obejście Węgierskiej Górki).
Natomiast po stronie słowackiej obowiązuje "Program budowy autostrad na lata 2011 - 2014", w którym nie uwzględniono kontynuacji budowy autostrady D-3 na odcinku Svrčinovec - Skalité - granica państwa.
Przyjęte przez rządy obu państw rozwiązania komunikacyjne polegające na budowie korytarza komunikacyjnego północ - południe, przebiegającego przez przejście graniczne Skalité - Zwardoń stwarzają wielkie możliwości rozwoju gospodarczego oraz turystycznego naszych państw - podkreślają samorządowcy w wystąpieniach napisanych w dwóch językach, które wys-tosowano do premierów Polski, a także Słowacji.
Dodają, że powinno się wspierać dynamicznie rozwijające się regiony przygraniczne, czyli województwo śląskie, a także Žilinský Kraj.
– Zależy nam, aby autostrada D-3 została do końca dobudowana według wcześniej przyjętych planów – przyznaje Andrea Šimurdová, starosta gminy Skalite.
Samorządowcy argumentują, że otwarcie naszych krajów, znacząco wpłynęło na siebie. Powoduje swobodę przepływu towarów, osób i usług, których intensyfikacja może zrównoważyć rozwój gospodarczy oraz turystyczny obu obszarów. Do tego potrzeba jest jednak też odpowiednia infrastruktura komunikacyjna.
W dobie dynamicznego rozwoju Europy wschodniej, obecne opóźnienia w realizacji budowy dróg łączące pogranicze polsko-słowackie w rejonie przejścia granicznego Skalite - Zwardoń, spowalniają i marginalizują ten obszar, nie stwarzając tym samym dla niego nowych perspektyw rozwojowych.
Zdaniem przedstawicieli gmin polskich, jak i słowackich oraz wielu ekspertów z dziedziny drogownictwa, nie ma możliwości utrzymania istniejącego tymczasowego rozwiązania komunikacyjnego bez całościowego, szybkiego połączenia autostrady D3 z drogą ekspresową S-69.
Samorządowcy z Polski oraz Słowacji liczą, że zapewnienia związane z kontynuacją budowy drogi S-69 na wysokości gminy Węgierska Górka i Milówka oraz autostrady D-3 Svrčinovec - Skalité ujęte w międzynarodowych umowach znajdą jednak odzwierciedlenie w konkretnych decyzjach i zapisach programowych budowy dróg krajowych oraz autostrad na lata 2011-2015 po stronie polskiej oraz 2011-2014 po stronie słowackiej.
Liczą też, że rządy obu państw zrozumieją niekorzystną sytuację, w której znalazły się przygraniczne gminy, a także wierzą, że polski i słowacki rząd pomogą w rozwiązaniu problemu braku odpowiedniego skomunikowania tego przygranicznego obszaru.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?