Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Umowa na rozbudowę ul. Cieszyńskiej podpisana! Bielsko-Białą czeka 20 trudnych miesięcy

Łukasz Klimaniec
To największa i jedna z najważniejszych inwestycji w historii Bielska-Białej - w piątek 4 stycznia w bielskim Ratuszu została podpisana umowa na rozbudowę ul. Cieszyńskiej. Przez 20 miesięcy mieszkańcy będą musieli liczyć się z poważnymi utrudnieniami w ruchu.

Rozbudowa ul. Cieszyńskiej w Bielsku-Białej to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w Bielsku-Białej. Od wielu lat w godzinach szczytu kierowcy stoją w gigantycznych korkach, bo istniejące „wąskie gardła” w Wapienicy zmuszają ich do czasowego zatrzymywania.

- Z budową drogi ekspresowej wiązaliśmy spore nadzieje. Liczyliśmy, że ten ciąg odciąży miasto. Rzeczywistość pokazała, że ruch na ul. Cieszyńskiej z roku na rok jest coraz większy. Kolejne pomiary to potwierdzają. Dlatego nie było możliwości, by ten ciąg utrzymać w tej postaci – wyjaśnia Wojciech Waluś, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej.

Miasto zdobyło unijne dofinansowanie na rozbudowę tej ulicy, ale wobec protestu grupy mieszkańców w 2016 r. minister infrastruktury i budownictwa wstrzymał rygor natychmiastowego wykonania decyzji wojewody śląskiego o zezwoleniu na realizację przebudowy ul. Cieszyńskiej w Bielsku-Białej. I pojawiła się realna groźba utraty 200 mln zł dofinansowania. Ostatecznie Naczelny Sąd Administracyjny uchylił niekorzystny dla gminy wyrok w tej sprawie.

Jacek Krywult, były prezydent Bielska-Białej, obecnie wiceprzewodniczący rady miejskiej przypomniał, że ta droga mogła być już gotowa, bo minęło więcej, niż 20 miesięcy, odkąd był projekt i można było rozpocząć inwestycję.

- To były dwa lata stracone z powodu protestu kilkunastu ludzi – zaznaczył. - Każdy ma jakieś marzenia, ostatnim moim marzeniem była właśnie ulica Cieszyńska. Mam satysfakcję, że udało się doprowadzić do jej przebudowy – dodał były prezydent miasta.

W piątek 4 stycznia umowa na rozbudowę ul. Cieszyńskiej została podpisana. Prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski podkreślił, że to największa drogowa inwestycja w historii Bielska-Białej.

- Bielszczanie zyskają tak oczekiwane upłynnienie ruchu w tej części miasta. To największa inwestycja w historii miasta. To droga po części tranzytowa, bardzo obciążona w tej chwili, mieszkańcy od lat narzekają na ogromne korki. Ta inwestycja rozwiąże ten problem i dopełni – po inwestycjach na ul. Żywieckiej i Krakowskiej - optymalny układ drogowy w naszym mieście powiedział prezydent.

Prace mają potrwać 20 miesięcy. Utrudniania w ruchu będą dotyczyły nie tylko kierowców, ale i mieszkańców okolicznych osiedli. - Utrudnienia będą spore – przyznaje Andrzej Gruszka, dyrektor krakowskiego oddziału Eurovia Polska SA. - Przewidujemy zamknięcia niektórych odcinków, analizujemy jeszcze organizacje ruchu i jak będą pojawiały się utrudnienia będziemy o tym informowali mieszkańców – dodaje.

Niektóre prace będą realizowane przy ograniczonym ruchu jednokierunkowym, a także ruchu wahadłowym.
- Będziemy wykorzystywali nowo powstałe sieci dróg, by można było wyłączać etapami niektóre wrażliwe miejsca, jak na przykład to, gdzie będzie budowane przejście podziemne – wyjaśnia Wojciech Waluś.

Pierwsze prace polegające na wycince drzew zaplanowano końcem stycznia. Do wycinki przewidziano 2095 drzew. W ich miejsce zostanie nasadzonych ponad 8 tys. elementów zieleni drogowej. W ramach przygotowania inwestycji zostanie wyburzonych m.in. 5 budynków mieszkalnych, 5 gospodarczych, 12 obiektów handlowych.

W ramach inwestycji zostanie przebudowanych 17 skrzyżowań w ciągu ul. Cieszyńskiej, w tym z ulicami Jaworzańska i Regera, Tańskiego i Wapienicką, Stawową i Szarotki oraz Jesionową. Przebudowane zostaną też lokalne drogi na łącznej długości 4 kilometrów.

Wojciech Waluś zapowiada, że prace na 4-kilometrowym odcinku ul. Cieszyńskiej nie rozpoczną się od strony Hulanki, ani od strony Jaworza, ale od środka. - Chcielibyśmy, by początek prac miał miejsce na odcinku, który można wyłączyć z ruchu , a więc w rejonie osiedli Wojska Polskiego i Polskich Skrzydeł, gdzie mamy alternatywę w postaci ulicy Spółdzielców. Wykonawca otrzymał wskazania, że taki odcinek może realizować przy zamkniętym ruchu – przyznał.

Wykonawca przejmie plac budowy w przyszłym tygodniu, wyznaczy granice pasa drogowego i doprowadzi do końca proceduralne sprawy, jak zatwierdzenie planu bezpieczeństwa. Nie planuje w styczniu i lutym zamykać żadnych odcinków, tak jak to będzie w sezonie letnim. Ale przy okazji wycinki drzew może zdarzyć się, że będzie ruch wahadłowy czy kierowany ręcznie.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto