Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bielsko-Biała: Tunel czy wiadukty? Miasto nie chce znów być przecięte

Łukasz Klimaniec
Pociągi jeżdżące z Bielska-Białej do Żywca i odwrotnie korzystają dziś z tego tunelu
Pociągi jeżdżące z Bielska-Białej do Żywca i odwrotnie korzystają dziś z tego tunelu fot. Łukasz Klimaniec
Stanowczego i ostrego stanowiska wobec Polskich Kolei Państwowych domaga się od władz Bielska-Białej Grażyna Staniszewska, radna miejska. Chodzi o przygotowywaną przez PKP inwestycję szybkich kolei.

Staniszewska uważa, że miasto powinno zrobić wszystko, by pędzące z dużą prędkością pociągi nie podzieliły Bielska-Białej na pół. Jej zdaniem, najlepszym rozwiązaniem byłoby przedłużenie istniejącego już tunelu kolejowego od dworca i okolic teatru do stacji Leszczyny.

- Miasto zyskałoby sporo terenów, na których można byłoby organizować różne rzeczy. I jeszcze bardziej zostałoby zintegrowane - uważa.

Była europosłanka jest zdania, że torowiska zostawione w otwartym terenie wzmogą poziom hałasu i zagrożenia bezpieczeństwa. Przypomina, że niegdyś miasto dzieliła rzeka Biała. Teraz, gdy są na niej mosty, a sama rzeka ma szansę być wykorzystywana turystycznie, jej dawny graniczny charakter może przejąć szybka kolej.

Henryk Juszczyk, pełnomocnik prezydenta Bielska-Białej, przyznaje, że gdyby w grę wchodziła modernizacja kolei dla pociągów jeżdżących z prędkością 200 km na godz., taki tunel byłby konieczny. Pociągi jednak nie będą jeździły tak szybko, więc projektanci zrezygnowali z tego pomysłu. - Zaproponowaliśmy więc wydłużenie tunelu do ul. Kołlątaja i do rzeki Białej oraz przebudowę wszystkich skrzyżowań na bezkolizyjne - wyjaśnia.

A to oznacza wiadukty lub przejścia i przejazdy podziemne. Juszczyk stanowczo zaznacza, że miasto nie zgodzi się na odcięcie żadnej z ulic od drugiej części miasta. Wyjątkiem jest ul. Bajki, która wylatuje na ul. Żywiecką w okolicy dawnego szpitala Stalownik.

Grażyna Staniszewska uważa jednak, że wiadukty nie są najlepszym rozwiązaniem. - To inwestycja centralna, pieniądze na ten cel są. Dlatego powinniśmy starać się o możliwość wybudowania tunelu - zaznacza.

Szybka E65
Zamieszanie wokół szybkich kolei, jakie będą wiodły przez Bielsko-Białą to wina E65.

E65 to nic innego, jak linia kolejowa, która już za kilka lat obsługiwać ma pociągi jeżdżące z prędkością nawet 200 km/h. Wiedzie z Gdyni, gdzie prace trwają już od trzech lat, przez Warszawę, Katowice do Czechowic-Dziedzic. Stamtąd rozgałęzi się w kierunku granicy polsko-czeskiej koło Zebrzydowic oraz przez Bielsko-Białą i Żywiec w kierunku granicy polsko-słowackiej w Zwardoniu.

VIA SILESIANA - POPRZYJ NASZA AKCJĘ NADANIA TEJ NAZWY DLA AUTOSTRADY A4
SPIS POWSZECHNY: 400 TYS. OSÓB WPISAŁO NARODOWOŚĆ ŚLĄSKĄ [WYNIKI NIEOFICJALNE]
*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto