Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa obejścia Węgierskiej Górki. Blisko kilometrowa estakada, powoli pokrywa się betonem - zobacz ZDJĘCIA

A. Dziedzic
BESKIDY. Może nie jest to najdłuższa estakada w naszym województwie, ale jej położenie robi wrażenie. Wysoka na 31 metrów – długa na niecały kilometr. Teraz na nowej górskiej drodze ekspresowej S1 w Beskidach estakada powoli pokrywa się betonem. Postępy widać gołym okiem. Nieco gorzej sytuacja wygląda z drążeniem czterech tuneli drogowych. Tu postępy są wciąż niewielkie, choć jeden z tuneli udało się już wydrążyć na 550 metrów z 850 docelowych. To jednak wyjątek, bo pozostałe tunele znacznie zaniżają średnią…

Ekrany dźwiękochłonne zasłonią widok z beskidzkiej ekspresówki?

Gdyby pod koniec budowy, estakady nie otoczono szczelnie ekranami dźwiękochłonnymi, pewnie byłaby to jedna z najpiękniejszych tras widokowych w Polsce. Droga ekspresowa S1 przebiega bowiem w wyjątkowo malowniczym, górskim terenie. Trasa pnie się po zboczach górskich. Raz biegnie po wysokiej na nawet 31 metrów estakadzie, innym razem po specjalnie wzmocnionym nasypie, aby potem wpaść do tunelu.

- Na estakadzie będą zastosowane przezierne ekrany, jednak z uwagi na ptaki, będą na nich specjalne pasy – mówi Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Kierowcy, jadąc drogą ekspresową, na której będzie dozwolona prędkość 120 km/h, raczej więc nie powinni się nastawiać na spektakularne widoki. Prędkość i pasiaste, choć przeźroczyste, ekrany dźwiękochłonne nie będą zachęcały do obserwacji krajobrazu.

Budowa obejścia Węgierskiej Górki. Blisko kilometrowa estaka...

Przekopali miliony metrów sześciennych ziemi

Budowa drogi w tak trudnym terenie to wyzwanie. Z jednej strony powstają imponujące obiekty inżynierskie – estakady, mniejsze wiadukty czy mosty, z drugiej tunele. 8,5-kilometrowa ekspresówka w tym miejscu będzie w ponad 80 procentach biegła właśnie po wspomnianych obiektach. To też tysiące metrów sześciennych wykopów i nasypów. Liczby robią wrażenie.

- Dotąd wykonano już prawie 1,2 mln metrów sześciennych wykopów i prawie 150 tysięcy metrów sześciennych nasypów m.in. w rejonie węzłów Przybędza i Milówka oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami – powiedział nam Marek Prusak.

Wykopy powstają w rejonie ul. Zielonej, ul. Stromej, ul. Turystycznej, ul. Nad Potokiem ul. Kasztanowej i na węźle Milówka wraz z łącznicami. Z kolei nasypy budowano w rejonie ulic Wajdowej, Stromej, Turystycznej, Za Groniem i Nad Potokiem.
Na zdjęciach z placu budowy można też dostrzec potężne zabezpieczenia skarp specjalnymi betonowymi płytami. To ważny element drogowej infrastruktury, bo zabezpiecza przed osuwaniem się ziemi, czy kamieni na skarpach.

Tunele na S1: Drążenie nie idzie tak szybko jak planowano

Nieco mniej imponująco wygląda sytuacja z budową czterech tuneli. Tak naprawdę to dwa tunele, w których każda nitka jednego kierunku biegnie w oddzielnym tunelu. Stąd do wydrążenia są cztery otwory.
Pierwszy z tuneli ma nieco ponad 800 metrów (jezdnia w stronę Zwardonia – 834 m, a w stronę Żywca 807 m). Dotąd udało się wydrążyć w pierwszym przypadku – 550 metrów. To sporo. Od drugiej strony – 440 metrów. 14 maja tego roku udało się także przekopać przejście poprzeczne pomiędzy tunelami.
Drugi tunel już nie jest tak zaawansowany. Będzie się składał z odcinka około 984 m (jezdnia w kierunku Zwardonia) oraz odcinka, jezdni w kierunku Żywca - o długości około 975 m. Ile udało się już wydrążyć? Obecnie, pierwszy tunel jest wykonany na długości około 120 m od strony portalu północnego i 185 m od strony portalu południowego, drugi osiągnął długość zaledwie około 94 m od strony północnej i około 40 m od strony portalu południowego.

Budowa S1 zakończy się rok później

O ile postęp prac na budowie estakad, wiaduktów, mostów, budowie nasypów, wykopów i węzłów jest dość widoczny, o tyle drążenie tuneli znacznie spowalnia budowę tej górskiej ekspresówki. Właśnie z ich powodu zamiast w 2023 roku, droga ekspresowa S1, będąca obwodnicą Węgierskiej Górki będzie gotowa dopiero w 2024 roku. Czyli rok później.
Obecnie koszt budowy to 1,4 mld zł. I w chwili podpisywania umowy była to najdroższa droga ekspresowa w Polsce. Budowa kilometra trasy w trudnym, górskim terenie to koszt około 162 mln zł. Firma Mirbud, generalny wykonawca tej inwestycji musi zbudować tu trzy mosty, dwa tunele, pięć estakad i dwa węzły drogowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Budowa obejścia Węgierskiej Górki. Blisko kilometrowa estakada, powoli pokrywa się betonem - zobacz ZDJĘCIA - Żywiec Nasze Miasto

Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto