Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa odcinka z węzłem Bielsko-Biała Hałcnów już trwa. Zakręt mistrzów zniknie z S1? Nowy węzeł wchłonie niebezpieczny zakręt

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Słynny "zakręt idiotów" to bardzo ostry łuk, na którym przy nadmiernej prędkości łatwo wypaść z drogi. Obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 60 km/h


Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Słynny "zakręt idiotów" to bardzo ostry łuk, na którym przy nadmiernej prędkości łatwo wypaść z drogi. Obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 60 km/h Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
To miejsce na obwodnicy Bielska-Białej to prawdziwa drogowa pułapka, na często niczego nieświadomych kierowców. Teoretycznie bezpieczna droga ekspresowa nagle wciąga nas w zakręt o kącie ostrym. Ostrzeżenia i znaki na kierowców nie działają. Nic dziwnego, że to miejsce po prostu przyciąga kolizje i wypadki. Zresztą nie od rzeczy kierowcy nazywają je ironicznie "zakrętem mistrzów" lub "zakrętem idiotów". Niebawem niebezpieczny i ostry łuk zniknie, bo miejsce to zmieni się w bezpieczny węzeł drogowy Bielsko-Biała Hałcnów roboczo nazywany jeszcze Suchym Potokiem. Budowa tego odcinka nowej S1 już się rozpoczęła. Nowy węzeł umożliwi wjechanie na odcinek budowanej drogi ekspresowej S1. Drogowa pułapka na obwodnicy Bielska-Białej w końcu zostanie tylko wspomnieniem.

Jedziesz za szybko - wypadasz na bariery

Wspomniany zakręt mistrzów to obecnie jeden z fragmentów drogi ekspresowej S52, choć sam zakręt, co oczywiste, przy tym ostrym łuku, nie ma standardu ekspresówki. To miejsce nieustannych kolizji. Kierowcy, którzy jadą tam za szybko, po prostu wypadają z drogi. Każdy, kto choć raz tamtędy jechał, wie o czym mowa.

To miejsce doskonale znane śląskim kierowcom, którzy choć raz jechali obwodnicą Bielska-Białej, na przykład w drodze na wypoczynek w Beskidy. Jest charakterystyczne, zakręt jest wyjątkowo ostry. Gdy zmierzamy z Cieszyna w stronę Żywca, w okolicach Hałcnowa, przed węzłem w Lipniku, widać tu już wiele ostrzeżeń i ograniczenie prędkości do 60 km/h. Podobnie w przeciwnym kierunku. Widać oznaczenia, ograniczenia prędkości, pulsujące światło nad drogą. To wszystko, niestety, nie działa na wyobraźnię wszystkich kierowców. Kolizji i wypadków jest tu zwykle co niemiara. Średnio w roku dochodzi tam do kilkudziesięciu takich zdarzeń. W 2021 roku policja odnotowała tam 28 kolizji i jeden wypadek. Jak mówili nam wówczas policjanci, najczęściej są to kolizje, związane z niedostosowaniem prędkości na tym odcinku. Kierowcy wpadają na bariery. Często kierowcy szybko sami stąd odjeżdżają, nie informując nawet policji.

Dni tego niebezpiecznego zakrętu są policzone. Zniknie w niecałe dwa lata

Jak już wspomnieliśmy, zakręt nie ma standardu drogi ekspresowej i już wiadomo, że jego dni są policzone. Gdy powstanie droga ekspresowa S1, na odcinku Mysłowice (Kosztowy) – Bielsko-Biała (Suchy Potok), ekspresówka wchłonie ten zakręt. Pierwotnie cały zakręt miał się stać częścią łącznicy dróg S52 i S1.

- Takie były pierwotne założenia. Planowany tam węzeł został jednak przeprojektowany. Ta łącznica biegnie blisko projektowanej nowej łącznicy, ale nie będzie się w całości z nią pokrywała. Zostanie rozebrana – mówi Marek Prusak z GDDKiA.

Jak informuje GDDKiA, liczne perturbacje w trakcie przygotowania realizacji 40-kilometrowego odcinka S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą spowodowały, że umowę na odcinek Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów (Suchy Potok), obejmującej budowę węzła w tym miejscu, podpisano w 2020 r. z datą zakończenia przypadającą w listopadzie 2023 r. Na takie przesunięcie w czasie, wpływ miały protesty mieszkańców gminy Miedźna, Brzeszcze oraz Bestwina, Kompanii Węglowej, KWK Brzeszcze, oraz Przedsiębiorstwa Górniczego SILESIA, które skutkowały koniecznością wykonania dodatkowego wariantowania trasy. Były też późniejsze odwołania od decyzji środowiskowych. Ostatecznie ta część S1 ma być gotowa w przyszłym roku.

- 4 sierpnia 2016 r. na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów droga ekspresowa S69 Bielsko-Biała - Zwardoń zmieniła oznaczenie na S1. To pociągnęło za sobą zmianę geometrii węzła Bielsko-Biała Hałcnów (Suchy Potok), tak aby swoimi rozwiązaniami komunikacyjnymi uwzględniał konieczność nadania priorytetu dla kierunku na Zwardoń jako nowego ciągu S1. Ostatecznie budowana geometria węzła Bielsko-Biała Hałcnów wykorzystuje wcześniej wykonaną rezerwę na wybudowanych w ramach obwodnicy Bielska-Białej obiektach inżynierskich w ciągu ul. Wyzwolenia, ul. Witosa oraz na wiadukcie w ciągu drogi S1. Przewidziano na nich konieczność lokalizacji projektowanych pasów włączeń i wyłączeń w ramach nowego węzła. Natomiast z uwagi na zmianę numerów dróg i priorytetów kierunków jazdy na relacjach Katowice - Zwardoń (S1) oraz Cieszyn - Kraków (S52), korekta geometrii węzła w tym zakresie wymusiła zmiany lokalizacji łącznicy na relacji Cieszyn – Zwardoń – informuje Marek Prusak.

S1 połączy się tu z Beskidzką Drogą Integracyjną (S52)

Węzeł, który stanie w tym miejscu, będzie łączył dwie ważne drogi ekspresowe – S1 z drogą ekspresową S52. Ta druga to słynna planowana Beskidzka Droga Integracyjna. Ważna droga dla województwa śląskiego i małopolskiego. Węzeł Suchy Potok, czy raczej Hałcnów, pierwotnie miał być mniejszy, jednak po przeprojektowaniu nieco „urósł". Najważniejsze, że gdy powstanie, po słynnym „zakręcie idiotów” nie będzie już śladu. Droga będzie tu miała wysoki standard bezpieczeństwa. jej zła sława przeminie.

Powstanie bitumiczna dwupasmówka, będą MOP-y i dwa węzły

Odcinek S1, który „wchłonie” obecny „zakręt mistrzów”, to ważna część budowanej już drogi ekspresowej. Na nieco ponad 12-kilometrowej części drogi między Dankowicami i Bielskiem-Białą powstaną dwujezdniowa droga ekspresowa, mająca po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe (Stara Wieś i Suchy Potok/Hałcnów), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe.
Droga będzie miała nawierzchnię biutumiczną (asfaltową). Przy trasie powstaną Miejsca Obsługi Podróżnych ze stacjami benzynowymi (Dankowice Zachód oraz Dankowice Wschód, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.

Słynny "zakręt idiotów" to bardzo ostry łuk, na którym przy nadmiernej prędkości łatwo wypaść z drogi. Obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 60 km/h


Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Budowa odcinka z węzłem Bielsko-Biała Hałcnów już trwa. Zakr...

Takich „zakrętów mistrzów” jest w Śląskiem trochę więcej…

Jak przypominają przedstawiciele GDDKiA zakręt na S1, to nie jedyne „trudne” dla kierowców miejsce na sieci dróg krajowych zarządzanych przez katowicki odział tej instytucji.

- Licznie zdarzenia drogowe obserwowaliśmy również na łącznicach węzłów Katowice Murckowska oraz Gliwice Sośnica. Zaprojektowano na nich szerokie przekroje łącznic z uwagi na znaczne natężenia ruchu i uwarunkowania geometryczne. Pomimo wyznaczonych limitów prędkości, dochodziło na nich do częstych zdarzeń drogowych spowodowanych nadmierną prędkością – mówi marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.

Udało się jednak nieco przyhamować wyścigowe zapędy kierowców w tych miejscach. Co wpłynęło na ich zachowanie? Nie trzeba było przebudowywać węzłów. Otóż we współpracy z Inspekcją Transportu Drogowego zamontowano tam fotoradary.
Urządzenia, bezlitośnie rejestrujące przekroczenia prędkości przez kierowców szybko zyskały sławę i spowodowały znaczny spadek zdarzeń drogowych i ograniczenia ich skutków.
Nie udało się jednak całkowicie wyeliminować takich wykroczeń, bo dalej, choć w mniejszym stopniu, fotoradary mają tam co robić.

Tylko w pierwszym kwartale tego roku fotoradar na węźle Gliwice Sośnica odnotował 2203 przekroczenia prędkości, a w Katowicach na węźle Murckowska 773.
Podobna sytuacja miała miejsce na DTŚ w Rudzie Śląskiej. Tam także dobzre znany jest "zakręt mistrzów". Tam również stanął fotoradar, zakupiony przez zarządzające tym odcinkiem miasto. Ruda Śląska w ubiegłym roku przekazała fotoradar GITD. To najlepiej zarabiający na siebie fotoradar w naszym województwie. Zrobił kierowcom w ciągu zaledwie 10 miesięcy ponad 19 tysięcy zdjęć!

Budowa odcinka S1 Dankowice -Bielsko-Biała trwa. Kiedy się zakończy?

Odcinek drogi S1 Mysłowice Bielsko-Biała, Dankowice - węzeł Bielsko-Biała Hałcnów w ramach którego powstaje węzeł, jest już od zeszłego roku w budowie, a jej zaawansowanie rzeczowe dochodzi do 11 proc. Umowny termin zakończenia kontraktu określono na 3 listopada 2023 r., jednak z uwagi na opóźnienia związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę (decyzji ZRID) szacuje się, że termin zakończenia robót przypadnie na koniec 2024 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto