Budowa S1: Prezes Urzędu Zamówień Publicznych zatwierdził wykonawcę ostatniego odcinka drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bieruń

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Od Mysłowic do Bielska-Białej droga ekspresowa S1 pobiegnie zupełnie nowym śladem

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Od Mysłowic do Bielska-Białej droga ekspresowa S1 pobiegnie zupełnie nowym śladem Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Marzena Bugała-Astaszow
Udostępnij:
Prawdopodobnie na początku lipca, dobiegnie końca dwuletnia historia wybierania wykonawców drogi ekspresowej S1 między Mysłowicami i Bieruniem. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych pozytywnie zaopiniował bowiem procedurę przetargową, a to oznacza, że już na początku lipca GDDKiA podpisze umowę na projekt i budowę ostatniego, 10-kilometrowego odcinka ekspresówki. Wykonawcą będzie firma Budimex.

10 kilometrów S1 między Mysłowicami i Bieruniem wybuduje Budimex

Budimex buduje już jedną część ekspresowej S1 – będącą obwodnicą Oświęcimia. Odcinek między Mysłowicami i Bieruniem będzie drugim, jaki zrealizuje ta firma w ramach budowy S1.
Historia przetargu obejmującego 10-kilometrową część dwupasmowej trasy zaczynającej się na węźle Mysłowice Kosztowy i kończącej przed węzłem Bieruń sięga 2020 roku. Wtedy to bowiem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach ogłosiła przetarg na projekt i wykonanie 13 kilometrów nowej, ekspresowej trasy od węzła Kosztowy do Oświęcimia. W lutym 2021 roku unieważniła jednak postępowanie. I ogłosiła potem zamiast jednego – dwa przetargi. 13 -kilometrowy odcinek został bowiem podzielony na dwie części. Krótszy wybuduje firma Strabag. To prawie trzykilometrowa obwodnica Bierunia (Bieruń – Oświęcim). Umowę podpisano pod koniec listopada 2021 roku. Ta część S1 ma być przejezdna pod koniec 2023 roku. Według GDDKiA – podział odcinka na dwie części umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem DK44. A to sprawi, że nawet gdy wcześniejszy odcinek będzie jeszcze budowany, to ruch tranzytowy będzie mógł ominąć Bieruń. Odcinek, między Mysłowicami i Bieruniem, niestety będzie gotowy dopiero w II kwartale 2025 roku. Będzie to prawdopodobnie ostatni z budowanych 40 km nowej s1 między Mysłowicami i Bielsko-Biała – jaki zostanie oddany do ruchu.

Pech prześladował przetarg na ten odcinek S1

Gdy wiosną tego roku udało się w końcu wybrać najkorzystniejszą ofertę na 10 kilometrowy odcinek wspomnianej ekspresówki, wydawało się, że trwająca już dwa lata zła "przetargowa" passa minęła i uda się wreszcie podpisać umowę oraz rozpocząć inwestycję. Niestety tak się nie stało, bo od wyboru tej oferty znów odwołała się jedna z firm, biorących udział w przetargu. Wybór, który wiosną padł na ofertę Budimeksu – unieważniono. Ostatecznie jednak odwołanie okazało się nieskuteczne i oferta Budimeksu po złożeniu przez firmę wyjaśnień – ponownie uzyskała status najkorzystniejszej. Kontrolę całego postępowania przetargowego przeprowadził prezes Urzędu Zamówień Publicznych. W tym tygodniu okazało się, że kontrola przebiegła pozytywnie i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad może wreszcie podpisać umowę z wykonawcą projektu i budowy 10-kilometrowego odcinka.

- Prawdopodobnie podpiszemy umowę z Budimeksem na początku lipca – zapewnił nas Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.

Budowa tego, 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bieruń to bardzo ważna część tej drogi. W ramach tej inwestycji powstaną dwa węzły drogowe: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód (kategorii II) oraz Lędziny Zachód (kategorii III). W sumie to 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1 między Mysłowicami i Bieruniem jest już bowiem ostatnim, który dotąd nie ma wykonawcy.

Pozostałe odcinki S1 w województwie śląskim mają już wykonawców

Wcześniej wybrano już wykonawców odcinka S1 Bieruń – Oświęcim. Wybuduje go, jak już wspomnieliśmy wcześniej, firma Budimex. Wykonawcę ma też odcinek S1 Oświęcim - Dankowice – umowę na projekt i budowę podpisano z przedstawicielami konsorcjum firm Porr i Mota Engil. Kolejny odcinek Dankowice – Suchy Potok ma już wykonawcę od 2020 roku – jest nim konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia.
Wszystkie wspomniane odcinki są obecnie w fazie projektu. A wykonawca ostatniego z odcinków – Dankowice – Suchy Potok złożył już nawet wniosek do wojewody śląskiego o wydanie pozwolenia na budowę (ZRID). Postępowanie w tej sprawie wojewoda wszczął 1 grudnia 2021 roku.
W budowie jest ekspresowa 8,5 -kilometrowa obwodnica Węgierskiej Górki. Ona także ma opóźnienie. Ma być gotowa najwcześniej pod koniec 2024 roku. Powodem opóźnień są problemy związane z drążeniem tuneli pod masywem Barania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

PISM: Zawieszenie konfliktu Kosowo-Serbia. Szybka reakcja USA i UE

Materiał oryginalny: Budowa S1: Prezes Urzędu Zamówień Publicznych zatwierdził wykonawcę ostatniego odcinka drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bieruń - Bieruń Lędziny Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie