Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dwie ważne ulice w Bielsku-Białej zostaną połączone. Potrzeba na to około miliarda złotych

Oprac. JAK
FOT. Paweł Sowa/Wydział Prasowy UMBB
Trwają przygotowania do budowy połączenia bielskich, bardzo ruchliwych, ulicy Krakowskiej z Warszawską. Ze względu na koszty i ogólną sytuację w kraju inwestycja, szacowana na około pół miliarda złotych, będzie prowadzona w dwóch etapach.

Powstanie łącznika pomiędzy ul. Krakowską w sąsiedztwie skrzyżowania z drogą ekspresową S1 a ul. Warszawską to ważny element usprawniający transport samochodowy w północno-wschodnich dzielnicach miasta. Jest także jednym z podstawowych elementów planowanej budowy nowoczesnego węzła przesiadkowego w Bielsku-Białej.

Nowopiekarska, czyli Północna Śródmiejska Obwodnica Bielska-Białej

- Otrzymaliśmy właśnie zamówioną koncepcję budowy łącznika zwanego roboczo ulicą Nowopiekarską. Ze względu na wysoki koszt inwestycji i dynamicznie zmieniające się warunki zewnętrzne planujemy, że nowa ulica o łącznej długości 3,5 km będzie budowana w dwóch etapach – mówi Wojciech Waluś, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej.

Pierwszy odcinek rozpoczynający się skrzyżowaniem ulicy Warszawskiej z ul. Czechowicką, biegnąc przez tereny należące do PKP, przetnie trzy linie kolejowe oraz bocznicę. Dalej droga przebiegnie przez mocno zurbanizowany rejon ulic: Trakcyjnej, Michała Grażyńskiego, Komorowickiej. Na sporym odcinku wykorzysta także korytarz istniejącej ul. Piekarskiej. Jej przejście pod wiaduktem w ul. Wyzwolenia będzie elementem wyznaczającym koniec pierwszego odcinka planowanego łącznika. Tu, w drugim etapie budowy, rozpocznie się odcinek Nowopiekarskiej łączący się w ulicą Krakowską.

Biegnąc na początku śladem istniejącej ulicy Piekarskiej, nowa droga dojdzie do skrzyżowania z ul. Wapienną. Stąd już zupełnie dziewiczym terenem przejdzie wiaduktem nad ul. Rzemieślniczą i dalej, zataczając łuk w prawą stronę, zbliży się do ul. Krakowskiej. W sąsiedztwie wlotu w ul. Grabową zaplanowano nowe rondo komunikujące bezkolizyjnie tę część łącznika z ul. Krakowską. W ten sposób powstanie Północna Śródmiejska Obwodnica Bielska-Białej

Dwa odcinki w dwóch standardach

Koncepcja zakłada budowę łącznika w dwóch standardach drogowych. Odcinek pomiędzy ul. Warszawską i Wyzwolenia powstanie jako ulica dwujezdniowa z chodnikiem i pasem zieleni po jednej stronie oraz ścieżką rowerową i zielenią po drugiej. Drugi odcinek pomiędzy ulicami Wyzwolenia i Krakowską będzie zaś budowany jako droga jednojezdniowa z jednostronnym chodnikiem i rozdzielającym pasem zieleni. Odcinek Warszawska-Wyzwolenia rowerzyści będą mogli pokonać, korzystając z dedykowanej im nowej ścieżki. W drugim etapie ścieżka rowerowa zostanie skierowana w stronę torów kolejowych, po czym równolegle do torowiska dotrze do granicy z Kozami. Tam zostanie połączona ze szlakami biegnącymi w stronę Beskidu Małego.

Nowe ronda wiadukty i nasypy

Budowa ul. Nowopiekarskiej wiąże się z wieloma wyzwaniami. W ramach inwestycji tylko w ciągu głównej ulicy powstanie aż 13 nowych skrzyżowań, w tym 5 rond. Planiści w opracowanej koncepcji zaprojektowali także dwa mosty - nad Białą oraz potokiem Starobielskim. W rejonie linii kolejowej zaplanowano budowę nasypu, który będzie łączył aż cztery wiadukty drogowe nad przebiegającymi poniżej torami - linie 139 Katowice Zwardoń, 190 Bielsko-Biała – Cieszyn, 117 Kalwaria Zebrzydowska – Bielsko-Biała oraz bocznica kolejowa. W ramach inwestycji powstaną także nowe rozwiązania komunikacyjne zapewniające dojazd do instytucji i firm w jej sąsiedztwie oraz liczne zjazdy publiczne i indywidualne.

Pierwszy odcinek inwestycji wydaje się bardziej wymagający ze względu na większą liczbę zaplanowanych obiektów inżynieryjnych oraz wyższy stopień zurbanizowania. Nie oznacza to jednak, że drugi będzie łatwiejszy. Ukształtowanie terenu w kierunku ul. Krakowskiej jest coraz bardziej górzyste, stąd projekt przewiduje większą ilość robót ziemnych, umocnień i rekonfiguracji terenu.

Jaka przyszłość inwestycji?

Wojna za południowo-wschodnią granicą Polski i łączące się z nią zawirowania na naszym rynku sporo zmieniają w dotychczasowych miejskich prognozach. Drogowcy z MZD do niedawna szacowali, że czas budowy całego łącznika powinien zmieścić się w cyklu dwuletnim. Dziś jednak, przyjmując bardziej ostrożny tryb planowania, zakładają zlecenie opracowania projektów budowlanych oraz przystąpienie do inwestycji na odcinku pierwszym, a dopiero później przystąpienie do realizacji odcinka drugiego.

Znaków zapytania jest jednak więcej. Nie wiadomo skąd będą pochodzić środki na sfinansowanie Nowopiekarskiej. Szacowana wartość całej inwestycji sięgnie ponad pół miliarda złotych. Takiej kwoty miejski budżet nie jest w stanie udźwignąć. Samorząd planuje więc aplikować o dotację z budżetu centralnego lub o środki unijne. Kiedy i w jakim stopniu uda się je pozyskać – na razie nie wiadomo.

- Zależy nam wszystkim na jak najszybszym przystąpieniu do realizacji inwestycji. Poruszymy więc niebo i ziemię, aby tak się stało. Na szczęście władze miasta oraz cały samorząd jednoznacznie wspierają inwestycję. Pozostaje nam wiec już teraz przygotować się do niej jak najlepiej. Prezentowana koncepcja z podziałem na dwa etapy zakłada jeszcze możliwość wprowadzenia niewielkich poprawek, stąd oczekując na ewentualne sugestie, staramy się ją zaprezentować publicznie – podkreśla Wojciech Waluś.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto