Elektryczny autobus przegubowy trafił do Czechowic-Dziedzic. To pierwszy taki pojazd na Podbeskidziu

KL
Elektryczny Solaris trafił do Czechowic-Dziedzic. 

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Elektryczny Solaris trafił do Czechowic-Dziedzic. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE UM Czechowice-Dziedzice
Udostępnij:
Pierwszy z dwóch przegubowych autobusów elektrycznych kupionych przez czechowickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej został przekazany do użytkowania. To pierwszy taki pojazd w komunikacji miejskiej na Podbeskidziu.

Pierwszy elektryczny autobus na Podbeskidziu

Jak informuje Urząd Miejski w Czechowicach-Dziedzicach, autobus rozpocznie regularne kursy na początku sierpnia. W tym miesiącu powinien do niego dołączyć drugi z czechowickich elektryków. Oba nowoczesne przegubowce Solaris Urbino Electric 18 będą obsługiwały głównie najbardziej popularną wśród pasażerów linię nr VII z Czechowic-Dziedzic do Bielska-Białej.

- Cieszę się, że w tak trudnym czasie naszemu Przedsiębiorstwu Komunikacji Miejskiej udało się z powodzeniem zrealizować tak ambitną inwestycję, jaką jest zakup nowych, przegubowych autobusów elektrycznych. Nowe pojazdy zastąpią, stare, wyeksploatowane już 15-metrtowe Solarisy i wprowadzą komunikację miejską w Gminie Czechowice-Dziedzice w zupełnie nową erę. Autobusy elektryczne to przyszłość w komunikacji miejskiej, przynajmniej na najbliższe dekady. W naszej gminie ta przyszłość właśnie staje się teraźniejszością i nie jest to bynajmniej nasze ostatnie słowo w tej dziedzinie… – mówił burmistrz Czechowic-Dziedzic Marian Błachut, podczas prezentacji autobusu.

Prezentacja odbyła się na terenie Centrum Edukacji Ekologicznej. Po symbolicznym przekazaniu kluczyków - ostatecznie trafiły one do rąk kierowców, którzy będą pierwszym, czechowickim elektrykiem jeździć – odbyła się jazda testowa na teren pętli autobusowej przy kopalni Silesia.

W ramach projektu „Elektromobilna komunikacja miejska w Czechowicach-Dziedzicach” PKM kupił też niezbędną do ładowania autobusów infrastrukturę. Są to dwie stacje ładowania: jedna, dwustanowiskowa, na terenie zajezdni PKM, służąca do nocnego ładowania pojazdów oraz druga, zlokalizowana na przystanku Czechowice-Dziedzice Silesia ładowarka pantografowa, służąca do ich podładowywania w czasie dnia.

Elektryczny autobus - nowa jakość wyposażenia

Autobusy – przegubowe pojazdy marki Solaris klasy MEGA, o długości 18 metrów, w pełni niskopodłogowe i dostasowane do przewodu osób niepełnosprawnych - wyposażone będą m.in. w:

  • klimatyzację kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej
  • defibrylator
  • blokadę alkoholową kierowcy
  • ładowarki USB z podświetlaniem LED, które umożliwiają ładowanie urządzeń elektronicznych posiadających opcję zasilania poprzez gniazdo USB, takich jak: smartfon, tablet, czy inne urządzenia mobilne
  • monitoring wizyjny z wysokiej jakości kamerami
  • system kamer i monitorów zastępujący lusterka wsteczne (czechowicki elektryk to pierwszy Solaris w Polsce, wyposażony w taki system)
  • urządzenie do płatności elektronicznej bezgotówkowej oraz nowoczesne kasowniki
  • system zapowiedzi głosowych
  • tablice zewnętrzne i monitor LCD wewnątrz pojazdu
  • dodatkowe oświetlenie zewnętrze nad drzwiami – drzwi otwierane są na zewnątrz
  • autobus może przewieźć 129 osób
  • posiada 41 miejsc siedzących o podwyższonym komforcie, z materiałem tapicerskim 3D – „trzymającym” pasażerów

Na realizację projektu PKM pozyskało środki w ramach pilotażowego programu, łączącego środki Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, działanie 4.5 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie, poddziałanie 4.5.2. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie RIT Południowy oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Program GEPARD II – transport niskoemisyjny, część 3) Śląsk – Zagłębie bezemisyjnego transportu publicznego).

Dzięki temu realizacja inwestycji o łącznej wartości prawie 7,6 mln złotych, była możliwa przy zaangażowaniu środków własnych PKM na poziomie 10 200 złotych! Reszta to 6 mln złotych dotacji (po 3 mln z RPO województwa śląskiego i NFOŚiGW) oraz blisko 1,6 mln złotych preferencyjnej pożyczki z NFOŚiGW.

Autobusy elektryczne różnych marek, w tym 18-metrowe, były już w Czechowicach-Dziedzicach testowane. Przypomnijmy, że testujący te pojazdy w trudnych warunkach miejskich kierowcy, wśród zalet najczęściej wymieniali: dynamikę pojazdu, komfortowe zawieszenie, niski poziom hałasu, płynność jazdy i wysoką estetykę połączoną z funkcjonalnością. Elektryczne, ciche, a także nie zanieczyszczające powietrza pojazdy, spotykały się również z uznaniem ze strony pasażerów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Pogrzeb Franciszka Pieczki - video flesz

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie