Grupa FCA podsumowała miniony rok. Wbrew obawom nie był najgorszy, szykują się także nowe inwestycje

Oprac. Jacek Drost
Jeśli chodzi o produkcję samochodów i silników w tyskiej oraz bielskiej fabrykach Grupy FCA to miniony rok, mimo szalejącej pandemii koronawirusa, nie był najgorszy. Produkcję udało się utrzymać na wysokim poziomie, szykują się także nowe inwestycje. Zakład w Tychach zostanie zmodernizowany i rozbudowany, a w fabryce w Bielsku-Białej ruszy produkcja nowych, 3-cylindrowych, hybrydowych silników.

Słaby początek, ale doskonałe wieści na koniec roku

W 2020 roku zakład FCA w Tychach wyprodukował 173 950 samochodów marek fiat, abarth i lancia, w tym ponad 121 tys. sztuk fiata 500, przeszło 15 tys. abarthów 596/695 oraz blisko 37 tys. lancii ypsilon.

Choć początek ub. roku był trudny dla tyskiego zakładu z powodu pandemii, jego końcówka przyniosła doskonałe wieści. Podczas konferencji zorganizowanej 28 grudnia na terenie fabryki, w obecności Zarządu FCA Poland, przedstawicieli władz lokalnych oraz Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, dyrektor fabryki Tomasz Gębka w imieniu grupy ogłosił inwestycje w strategiczny projekt realizowany w Tychach. Inwestycja będzie dotyczyć rozbudowy i modernizacji zakładu FCA Poland, potrwa kilka lat, a jej celem jest uruchomienie w drugiej połowie 2022 roku seryjnej produkcji pierwszego z trzech nowych samochodów osobowych marek jeep, fiat i alfa romeo. Nowe modele to zaawansowane technologicznie konstrukcje bazujące na nowej koncepcji mobilności, które będą produkowane w Tychach z wykorzystaniem najbardziej zaawansowanych systemów napędowych, w tym w pełni elektrycznego.

Warto podkreślić, że FCA Poland to największa z 13 spółek Grupy Fiat Chrysler Automobiles (FCA) w Polsce, a jej tyski zakład należy do grona najnowocześniejszych fabryk samochodowych na świecie. Tyska fabryka FCA działa zgodnie z World Class Manufacturing, zintegrowaną metodologią zarządzania przedsiębiorstwem według najwyższych światowych standardów. Zakład Tychy FCA Poland był jednym z pierwszych w Grupie, który osiągnął poziom „Gold” WCM.

Kluczowe znaczenie dla tyskiej fabryki FCA ma eksport. W ubiegłym roku 99 proc. wyprodukowanych samochodów marek: fiat, abarth i lancia wyjechało do 55 krajów na całym świecie. Do głównych rynków zbytu dla FCA Poland Tychy należą Włochy - 37,9 proc. produkcji, Niemcy 12,7 proc., Wielka Brytania 9,4 proc., Francja 8,2 proc. oraz Hiszpania 5,4 proc.

Bielsko-Białą przygotowuje się do produkcji nowoczesnego silnika

Z kolei w bielskiej FCA Powetrain, będącej drogą co do wielkości spółką Grupy FCA w Polsce i pierwszą fabryką FCA na świecie, która osiągnęła poziom Gold w World Class Manufacturing, w 2020 roku wyprodukowano 253 906 silników, z czego 113 646 silników SDE (Turbo Diesel Multijet 1.3), 20 313 dwucylindrowego benzynowego TwinAir 0.9 (TA) oraz 119 947 sztuk nowych, ekologicznych silników benzynowych z rodziny GSE (Global Small Engine): 3-cylindrowego turbo o pojemności 1,0 litra oraz 4-cylindrowego turbo o pojemności 1,3 litra.

Obecnie w hali 3D w Bielsku-Białej trwają intensywne prace końcowej fazy wdrażania do produkcji będ jednostek wolnossących N3, odmiany wolnossącej silnika GSE 1.0 Turbo. Te nowoczesne jednostki, których seryjna produkcja rozpocznie się w tym roku, będą trafiały do Tychów na linię montażu modeli fiat 500 oraz lancii ypsilon, a także do Włoch, do Pomigliano d’Arco, do modelu fiata panda.

N3 GSE to benzynowa jednostka typu Mild Hybrid łącząca w sobie nowy, 1-litrowy silnik 3-cylindrowy z rodziny FireFly, o mocy 70 KM (51,5 kW), zgodny z normą Euro 6D Final, z silnikiem elektrycznym BSG (Belt integrated Starter Generator). Ten ostatni odzyskuje energię z hamowania i zwalniania, przechowuje ją w akumulatorze litowym o pojemności 11 Ah i wykorzystuje przy maksymalnej mocy 3,6 kW do ponownego uruchomienia silnika i wspomagania go podczas przyspieszania.

Nowa technologia zapewnia wszystkie zalety wydajnego, kompaktowego, lekkiego i przystępnego cenowo napędu hybrydowego, redukując zużycie paliwa i emisję CO2 nawet o 30 proc. w stosunku do silnika 1.2 Fire o mocy 69 KM. Technologia ta umożliwia klientom dostęp do wszystkich przywilejów wynikających z homologacji pojazdów hybrydowych, które – w zależności od lokalnych przepisów – obejmują np. swobodny wjazd i poruszanie się po centrach zabytkowych miast.

Czarnek zapowiada HIT!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie