Internetowe Konto Pacjenta daje wiele możliwości

Materiał informacyjny Zaktualizowano 

Logowanie krok po kroku

Internetowe Konto Pacjenta, bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia, dostępna na pacjent.gov.pl to rodzaj bramy do cyfrowych usług w ochronie zdrowia: elektronicznych recept czy e-zwolnień. Z IKP pacjent może skorzystać w dowolnym miejscu i czasie na komputerze, tablecie lub smarftonie z dostępem do internetu. Aby zalogować się do swojego konta, trzeba mieć profil zaufany. Radzimy, jak przejść ten proces.

Jak pokazują statystyki mieszkańcy woj. śląskiego coraz liczniej przekonują się do cyfrowych rozwiązań w ochronie zdrowia. W systemie jest już prawie 800 lekarzy, którzy dotychczas wystawili ponad 92 tys. e-recept, a z tych skorzystało około 26 tys. pacjentów.

Historia Twojego zdrowia w jednym miejscu

Logując się na Internetowe Konto Pacjenta można nie tylko zrealizować e-receptę, ale też mieć dostęp do swojej historii leczenia lub swoich dzieci do 18 roku życia, historii wystawionych e-recept czy e-skierowań. Ponadto, w IKP pacjent może upoważnić wybraną osobę do odbioru w jej imieniu e-recept czy wyników badań z określonej placówki. Można też je udostępnić lekarzowi lub farmaceucie, a to duże ułatwienie dla pacjentów.

- Dzisiaj nie tylko lekarze, ale też pacjenci są zapracowani. IKP oczywiście nie zastąpi kontaktu z lekarzem, ale w wielu sytuacjach może stanowić wsparcie, np. dla osób, które muszą przedłużyć leki, ale ich stan jest na tyle stabilny, że nie wymagają wizyty lekarskiej. Receptę dostaną na swoje IKP, bez konieczności dojazdów do przychodni, a czasami również tracenia czasu w kolejce. W sieci pacjent będzie mógł przypomnieć sobie, jak brać leki, czy też otrzyma informacje o akcjach profilaktycznych. Ale jak każda nowa sytuacja, wymaga czasu na wdrożenie i dla nas lekarzy, i dla pacjentów, szczególnie tych starszych, którzy nie są biegli w obsłudze komputera - mówi lek. med. Henryk Kudła, specjalista chorób wewnętrznych, radiolog, kierownik ZOZ ARS – MED w Bytomiu.

Aby skorzystać z dobrodziejstw cyfryzacji w ochronie zdrowia wystarczy zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta. W tym celu konieczne jest posiadanie profilu zaufanego (ePUAP). Warto wiedzieć, że taki profil nie jest w Polsce niczym nowym, choć zyskuje na popularności od niedawna, kiedy to uproszczeniu uległy zasady jego założenia. W dużym skrócie to swego rodzaju internetowe potwierdzenie tożsamości każdego użytkownika sieci. Profil zaufany zawiera bowiem dane osobowe, które zostały uwiarygodnione.

Profil zaufany – łatwiejsze niż się wydaje

Choć określenie „profil zaufany” brzmi dość fachowo, to jego założenie nie wymaga przechodzenia długotrwałych procedur biurokratycznych ani przygotowania stosu dokumentów. Są na to dwie metody: krótsza przez internet oraz nieco dłuższa (choć również dość prosta) osobiście w punkcie potwierdzającym.

Zacznijmy od tej łatwiejszej. Większość z nas posiada konto internetowe w banku. Do jego założenia wymagane było podpisanie umowy, a co za tym idzie zweryfikowanie naszych danych z dowodu osobistego. Część banków zostało połączonych z bazą danych Ministerstwa Cyfryzacji, dzięki czemu profil zaufany można założyć za ich pośrednictwem. Obecnie taką umowy ma 10 banków. Ich listę znajdziemy na stronie pz.gov.pl (https://pz.gov.pl/dt/registerByXidp). Należy wejść na stronę banku, następnie w odpowiednią zakładkę, gdzie wybieramy opcję „profil zaufany”. Jeszcze tylko weryfikacja kodem SMS i to właściwie tyle, możemy w pełni korzystać z IKP oraz innych możliwości, które daje profil zaufany.

Druga możliwość to założenie profilu zaufanego w punkcie potwierdzającym. Wniosek wysyłamy przez stronę pz.gov.pl, gdzie w prawym górnym rogu wybieramy zakładkę "zarejestruj się". Wypełniamy formularz online. SMS-em otrzymamy kod potwierdzający, który należy wpisać na stronie. Wyświetli się nam komunikat, który potwierdzi, że wniosek został pomyślnie złożony. Następnie pojawią się dwie opcje do wyboru: "Wyświetl listę punktów potwierdzających" oraz "Potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikowanym" czyli podpisem elektronicznym. Jeśli taki mamy , wybieramy drugą opcję. I gotowe.

W sytuacji, gdy nie posiadamy podpisu elektronicznego, pozostaje nam potwierdzenie tożsamości osobiście w punkcie, którym najczęściej jest urząd albo bank. Ich listę można znaleźć na stronie pz.gov.pl (https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList). Jest ona dość długa, dlatego każdy powinien znaleźć jeden z nich blisko swojego miejsca zamieszkania.

Założenie profilu jest bezpłatne. Jest on ważny trzy lata. Po tym terminie należy powtórzyć wygenerowanie profilu zaufanego za pomocą konta bankowego lub w jednym z punktów potwierdzających.

Zadanie sobie trudu i przejście przez tę procedurę będzie procentowało na przyszłość. Z profilem zaufanym możemy nie tylko wejść na swój profil na IKP, ale też załatwić przez internet wiele urzędowych spraw, m.in. złożyć wniosek o dowód osobisty, czy zalogować się w urzędzie skarbowym, żeby rozliczyć PIT.

Dlaczego warto korzystać z IKP

Dzięki IKP m.in.:

- odbierzesz i zrealizujesz e-recepty: od lekarza — nawet bez konieczności wizyty, jeśli potrzebujesz dalszego leczenia; - od pielęgniarki lub położnej — zarówno po wizycie, jak i po konsultacji telemedycznej (na odległość),
- wykupisz każdy lek z e-recepty w dowolnej aptece bez utraty refundacji,
- sprawdzisz i pobierzesz otrzymane e-skierowania’
- otrzymasz powiadomienia o wystawionych e-receptach i kody do ich realizacji — mailem lub SMS-em,
- sprawdzisz historię swoich wizyt lekarskich, za które zapłacił Narodowy Fundusz Zdrowia
- w każdej chwili sprawdzisz zaleconą dawkę leków,
- zyskasz dostęp do informacji o programach profilaktycznych

Dzięki IKP możesz nadać wybranej osobie dostęp do danych medycznych

Sprawdź jak otrzymać e-receptę sms-em lub e-mailem

Więcej na pacjent.gov.pl

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3