Plac Konstytucji na zielono? Jest pierwsza koncepcja
Za koncepcję odpowiadają połączone siły kilku wydziałów Urzędu Miasta Gdyni. Teraz czas na zaprojektowanie założeń opracowanej koncepcji. W projekcie ujęta zostanie przebudowa placu Konstytucji wraz z wlotami przyległych ulic: Dworcową, Janka Wiśniewskiego i Jana z Kolna. Gdyński samorząd ogłosił przetarg na zaprojektowanie placu Konstytucji. Oferty można składać do 7 listopada.
- Plac Konstytucji to wizytówka miasta i jedno z pierwszych miejsc, jakie widzą przyjezdni - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Jest też intensywnie użytkowany przez mieszkańców. Urodę powinien łączyć z doskonałą funkcjonalnością: musi być tak wygodny, by ułatwiał życie w każdych warunkach, także wtedy, gdy leje deszcz, a my za późno wstaliśmy i próbujemy zdążyć na pociąg, ale też tak piękny, by warto było się na nim zatrzymać w trakcie niespiesznego spaceru. Opracowana koncepcja daje mi wiarę, że spełni te wysokie oczekiwania.
Gdynia chce przebudować teren, tak aby poprawić jego atrakcyjność. Ma być przede wszystkim spokojniej i bardziej zielono. Obecnie plac Konstytucji jest zdominowany przez drogi i ruch samochodowy. Po przebudowie, korzystać z niego mają przede wszystkim piesi i rowerzyści oraz transport miejski. Przywrócony ma zostać m.in. reprezentacyjny plac przed Dworcem PKP Gdynia Główna. Ruch samochodowy w okolicy dworca zostanie, według obietnic składanych przez urzędników, uspokojony. Obecnie to jedna z tranzytowych dróg z dzielnic północnych (Obłuża czy Oksywia) do centrum miasta.
- W ramach dążenia do osiągnięcia głównych celów, przewidywana jest zmiana układu geometrycznego i przekroju dróg zbiegających się na placu Konstytucji, zmniejszenie powierzchni skrzyżowania ulic: plac Konstytucji, Wójta Radtkego, Janka Wiśniewskiego, a także zmiana docelowej organizacji ruchu na przebudowywanym obszarze, a w szczególności w obrębie placu Konstytucji, tak by ukierunkować główny ruch samochodowy w ulice Jana z Kolna i Wójta Radkego i jednocześnie zapewnić komfortowy dojazd do węzła komunikacją miejską po sieci nowoprojektowanych odcinkach buspasów czy rowerem po nowej drodze rowerowej łączącej już istniejącą infrastrukturę rowerową. Planowany jest również kolejny parking rowerowy w bezpośrednim sąsiedztwie dworca – mówi Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji UM Gdyni.
Rozproszone po całym terenie przystanki autobusowe zostaną przeniesione bliżej dworca kolejowego podobnie ma być z trasami przejazdu transportu publicznego. Koncepcja zakłada także przeniesienie stanowisk odstawczych dla autobusów i trolejbusów, oczekujących na rozpoczęcie kursu, z głównej części placu na jego obrzeża (za obecną dyspozytornię w rejon ul. Janka Wiśniewskiego).
Osoby korzystające z taksówek lub samochodów prywatnych nadal będą mogły dojechać do węzła samochodem i zatrzymać się na miejscach postojowych typu Kiss and Ride – w istniejącej już przestrzeni postoju taksówek, od strony ul. Dworcowej oraz nowej przestrzeni parkingowej oraz strefy Kiss and Ride w północno-zachodniej części placu (od strony ul. Janka Wiśniewskiego).
- Przy tym wszystkim koncepcja zakłada wprowadzenie dużej ilości zieleni na całym obszarze, szczególnie drzew i powiększenie przestrzeni dla pieszych, stworzenie dla nich nowych bardziej intuicyjnych i przyjaznych korytarzy ruchu oraz duży dostępny zielony plac centralny przed samym dworcem kolejowym – podsumowuje Tadeusz Schenk, naczelnik Wydziału Ogrodnika Miasta.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?