Kolejne rondo w Hałcnowie?
Jak poinformował Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej, analiza przygotowywanych wariantów projektu powie, czy uwarunkowania terenowe i techniczne pozwalają pogodzić interesy dwóch zainteresowanych przyszłą inwestycją stron – Gminy Bielsko-Biała oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która w najbliższym sąsiedztwie rozpoczęła właśnie budowę drogi ekspresowej S1. Koncepcja budowy ronda ma zostać wykonana w terminie 120 dni od podpisania umowy.
Rondo zamiast skrzyżowania czterowlotowego
Budowę obwodnicy centrum Hałcnowa ujęto w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla Hałcnowa. Przebieg jednej z dróg serwisowych, projektowanych w związku z budową drogi ekspresowej S1 i węzła dróg S1 oraz S52, na pewnym odcinku pokrywa się z przebiegiem tej obwodnicy.
- Miasto wystąpiło do GDDKiA z inicjatywą wspólnego jej projektowania i budowy. Wykonawcy inwestycji droga posłuży do obsługi budowy, zaś po jej zakończeniu stanie się, obwodnicą zatłoczonego centrum Hałcnowa. Zawarto więc porozumienie, w myśl którego GDDKiA zbuduje odcinek obwodnicy od skrzyżowania ulic Wyzwolenia – Zagrody do ul. Księży Las. Miasto zaś zaprojektuje i zbuduje odcinek dalszy – od ul. Księży Las do skrzyżowania ulic Wyzwolenia – Kolonia, gdzie przewidywana jest budowa ronda (otwierającego od strony miasta wlot na obwodnicę) - informuje bielski MZD, który dodaje także, że pierwszy z tych odcinków został zaprojektowany i objęty wnioskiem o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej ZRID wraz z drogą S1. Dla drugiego trwają obecnie prace projektowe.
Miejsce, w którym droga serwisowa budowy nowej drogi S1 krzyżuje się z ul. Wyzwolenia zostało zaprojektowane jako zwykłe skrzyżowanie czterowlotowe i jako takie wpisane do dokumentacji GDDKiA. Nietrudno przewidzieć, że próba skręcenia w lewo z zamiarem wjazdu na obwodnicę od strony Pisarzowic będzie blokowała ruch na drodze. Ustalanie pierwszeństwa przejazdu z przebiegiem po łuku jest nieprawidłowym rozwiązaniem, stąd działania MZD zmierzają do budowy w tym miejscu ronda.
- Taki kształt skrzyżowania upłynni ruch wpływając jednocześnie na poprawę bezpieczeństwa - wyjaśnia MZD.
A po co nam obwodnica Hałcnowa?
Jak trudno przejechać przez centrum Hałcnowa, wie każdy, kto codziennie w godzinach szczytu próbuje wyjechać tędy w kierunku Pisarzowic, Oświęcimia, Kęt, czy przemieścić się w kierunku przeciwnym. Na to oczywiście nakłada się ruch lokalny i codzienne życie tutejszych mieszkańców. Transport ciężki, osobowy oraz zbiorowy „przeciskają” się przez wąskie gardło ciasnego centrum dzielnicy.
- Budowa obwodnicy pozwoli zmniejszyć natężenie ruchu kołowego w tym miejscu. Na obwodnicę zaś skierowany zostanie ruch ciężarowy oraz ruch od strony Pisarzowic do centrum miasta - zaznacza MZD.
Co warto dodać, po oddaniu obwodnicy do użytkowania, na odcinku ul. Wyzwolenia (od ul. Zagrody do ronda Wyzwolenia – Janowicka – Hałcnowska) zaplanowane jest wprowadzenie ograniczenia tonażu do 8 ton, a w przyszłości dopuszczenie jedynie ruchu osobowego. MZD chce w ten sposób uspokoić ruchu w centrum dzielnicy i poprawić warunki bezpieczeństwa w rejonie, w którym znajdują się placówki oświatowe, kulturalne, handlowe, kościół i cmentarze. Ma to także związek z planowaną przebudową centrum Hałcnowa według opracowanej już koncepcji, która spotkała się z przychylnymi opiniami mieszkańców.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?