Koronawirus. Co z wyjazdem na wczasy? Rzecznik konsumenta w bielskim starostwie: można żądać tylko zwrotu

KLM
ARC
Na dziesięć telefonów odbieranych każdego dnia w Biurze Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Starostwie Powiatowym w Bielsku-Białej, aż siedem dotyczy problemu związanego z wykupionymi wakacjami - czy z powodu zagrożenia koronawirusem można zrezygnować z wyjazdu i odzyskać pieniądze?

Czy można zrezygnować z wykupionej w biurze podróży wycieczki z powodu epidemii koronawirusa i otrzymać zwrot pieniędzy? Skala problemu jest ogromna.

- Ten problem dotyczy 85 proc. wszystkich telefonów, jakie odbieramy - mówi Irena Krzanowska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Bielsku-Białej. - Mieszkańcy, którzy do nas dzwonią, pytają o wyjazdy zaplanowane na czerwiec i lipiec - dodaje,

Wyjaśnia, że zgodnie z ustawą o usługach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych jest możliwe, by starać się o zwrot wpłaconych pieniędzy. Można odstąpić od umowy w sytuacji wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. W takim przypadku można jednak żądać tylko zwrotu zapłaconej kwoty, nie możemy ubiegać się o dodatkowe odszkodowanie.

- Oczywiście możemy z tego uprawnienia skorzystać tylko w sytuacji, gdy w czasie, w którym miała odbyć się impreza turystyczna, w miejscu docelowym istnieje realne zagrożenie życia i zdrowia spowodowane np. epidemią. W takiej sytuacji biuro podróży ma obowiązek uwzględnić roszczenie konsumenta - mówi Irena Krzanowska.

Większość osób dzwoniących obecnie do bielskiego biura rzecznika pyta o wyjazdy w czerwcu i lipcu. Chodzi o wakacje w Grecji, Maroku, czy Bułgarii. Mieszkańcy zastanawiają się, czy mogą powołać się na tą nadzwyczajną sytuację. Tymczasem, jak mówi Powiatowy Rzecznik Konsumentów w bielskim starostwie, trudno określić, jak będzie wyglądała sytuacja związana z pandemią za miesiąc lub dwa.

- Nie sposób przewidzieć, czy w Grecji w lipcu będzie panowała epidemia koronawirusa. Dlatego doradzamy, aby nie spieszyć się z odstąpieniem od umowy. Poczekajmy, obserwujmy sytuację, a takie odstąpienie złóżmy na 30-40 dni przed planowanym wyjazdem. Wtedy będziemy mieli większe szanse, że nasz wniosek zostanie uznany przez biuro podróży - radzi Powiatowy Rzecznik Konsumentów.

Warto pamiętać, że zwrot wpłaconych środków na poczet wykonania umowy może on nastąpić - zgodnie z nowymi przepisami tzw. tarczy antykryzysowej - po upływie 180 dni od dnia odstąpienia od umowy.

Marek Jakubiak o wywiadzie posłanki Urszuli Zielińskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie