Koronawirus. Co z wyjazdem na wczasy? Rzecznik konsumenta w bielskim starostwie: można żądać tylko zwrotu

KLM
ARC
Udostępnij:
Na dziesięć telefonów odbieranych każdego dnia w Biurze Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Starostwie Powiatowym w Bielsku-Białej, aż siedem dotyczy problemu związanego z wykupionymi wakacjami - czy z powodu zagrożenia koronawirusem można zrezygnować z wyjazdu i odzyskać pieniądze?

Czy można zrezygnować z wykupionej w biurze podróży wycieczki z powodu epidemii koronawirusa i otrzymać zwrot pieniędzy? Skala problemu jest ogromna.

- Ten problem dotyczy 85 proc. wszystkich telefonów, jakie odbieramy - mówi Irena Krzanowska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Bielsku-Białej. - Mieszkańcy, którzy do nas dzwonią, pytają o wyjazdy zaplanowane na czerwiec i lipiec - dodaje,

Wyjaśnia, że zgodnie z ustawą o usługach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych jest możliwe, by starać się o zwrot wpłaconych pieniędzy. Można odstąpić od umowy w sytuacji wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. W takim przypadku można jednak żądać tylko zwrotu zapłaconej kwoty, nie możemy ubiegać się o dodatkowe odszkodowanie.

- Oczywiście możemy z tego uprawnienia skorzystać tylko w sytuacji, gdy w czasie, w którym miała odbyć się impreza turystyczna, w miejscu docelowym istnieje realne zagrożenie życia i zdrowia spowodowane np. epidemią. W takiej sytuacji biuro podróży ma obowiązek uwzględnić roszczenie konsumenta - mówi Irena Krzanowska.

Większość osób dzwoniących obecnie do bielskiego biura rzecznika pyta o wyjazdy w czerwcu i lipcu. Chodzi o wakacje w Grecji, Maroku, czy Bułgarii. Mieszkańcy zastanawiają się, czy mogą powołać się na tą nadzwyczajną sytuację. Tymczasem, jak mówi Powiatowy Rzecznik Konsumentów w bielskim starostwie, trudno określić, jak będzie wyglądała sytuacja związana z pandemią za miesiąc lub dwa.

- Nie sposób przewidzieć, czy w Grecji w lipcu będzie panowała epidemia koronawirusa. Dlatego doradzamy, aby nie spieszyć się z odstąpieniem od umowy. Poczekajmy, obserwujmy sytuację, a takie odstąpienie złóżmy na 30-40 dni przed planowanym wyjazdem. Wtedy będziemy mieli większe szanse, że nasz wniosek zostanie uznany przez biuro podróży - radzi Powiatowy Rzecznik Konsumentów.

Warto pamiętać, że zwrot wpłaconych środków na poczet wykonania umowy może on nastąpić - zgodnie z nowymi przepisami tzw. tarczy antykryzysowej - po upływie 180 dni od dnia odstąpienia od umowy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Sencor

Sencor SCOOTER ONE 2020

1 780,33 zł1 348,00 zł-24%
miejsce #2

Xiaomi

Xiaomi Mijia Electric Scooter Essential Lite

1 650,00 zł1 449,00 zł-12%
miejsce #3

Techlife

Techlife X5S

3 699,00 zł3 450,00 zł-7%
miejsce #4

Motus

Motus Pro 11

15 999,00 zł14 999,00 zł-6%
Materiały promocyjne partnera

Polscy strażacy znów w akcji. Pomogą Francuzom gasić pożary

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie