Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Linia 190 Bielsko-Biała - Cieszyn: powrócą połączenia kolejowe?

Łukasz Klimaniec
Członkowie stowarzyszenia Koleje na Śląsk w trakcie sesji Sejmiku Śląskiego w Bielsku-Białej zamierzali wywiesić transparent. Strażnicy miejscy pilnujący obrad uniemożliwi im to. Dlatego rozwiesili go przed bielskim ratuszem
Członkowie stowarzyszenia Koleje na Śląsk w trakcie sesji Sejmiku Śląskiego w Bielsku-Białej zamierzali wywiesić transparent. Strażnicy miejscy pilnujący obrad uniemożliwi im to. Dlatego rozwiesili go przed bielskim ratuszem Łukasz Klimaniec
Za przywróceniem kolejowej linii 190 Bielsko-Biała -Cieszyn optują już starości, burmistrzowie i prezydent. Temat powrócił przy okazji sesji Sejmiku Śląskiego w Bielsku-Białej, na której linia 190 Bielsko-Biała - Cieszyn była tematem pytań dziennikarzy, radnych i pasjonatów kolei.

W relacji Cieszyn - Bielsko-Biała istnieje bardzo duże zapotrzebowanie na komunikację publiczną, a aktualnie jedyną alternatywą dla mieszkańców naszego regionu są autobusy, a właściwie przepełnione busy - napisali do marszałka województwa śląskiego starostowie bielski i cieszyński oraz burmistrzowie Cieszyna, Skoczowa, Strumienia oraz prezydent Bielska-Białej. I ponownie zwrócili się z prośbą o uruchomienie bezpośredniego połączenia na linii kolejowej 190 Cieszyn - Bielsko-Biała.

Z takim samym postulatem występuje stowarzyszenie Koleje na Śląsk, które w poniedziałek chciało wykorzystać obecność marszałka Mirosława Sekuły w Bielsku-Białej, by przypomnieć mu, że między Cieszynem a Bielskiem-Białą można byłoby jeździć pociągiem.

- Marszałek dysponuje środkami unijnymi na infrastrukturę kolejową. Staramy się, aby przywrócić tam połączenia i wyremontować ją z funduszy europejskich - mówi Radosław Mrózek, członek stowarzyszenia.
Henryk Juszczyk, pełnomocnik prezydenta miasta Bielska-Białej przypomina, że drogą ekspresową z Bielska-Białej do Cieszyna jeżdżą głównie samochody osobowe.

- Ile autobusów jeździ drogą ekspresową? Zero. Wszystkie jeżdżą po małych miejscowościach, zabierają ludzi z Jaworza, Jasienicy, Skoczowa i jadą tzw. starą drogą do Cieszyna. Przejazd z Bielska-Białej do Cieszyna trwa godzinę. Jest wielki sens, by wyremontować tę linie kolejową i dać mieszkańcom alternatywę - uważa.

Marszałek Sekuła pytany o linię 190 stwierdził, że jej właścicielem jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA, z którą trwają rozmowy. A linia znajduje się na liście priorytetów.

Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK SA przyznaje, że rewitalizacja linii 190 na docinkach Bielsko-Biała - Skoczów i Goleszów - Cieszyn znalazła się na liście projektów, ale... rezerwowej. I od marszałka zależy, czy trafi na listę podstawową.

KLIKNIJ PONIŻEJ I CZYTAJ DALEJ - ILE WEDŁUG FACHOWCÓW KOSZTUJE REMONT LINII 190?

Temat połączeń kolejowych między Bielskiem-Białą a Cieszynem powrócił wprawdzie przy okazji sesji Sejmiku Śląskiego w Bielsku-Białej, ale samorządowcy z Bielska-Białej i Śląska Cieszyńskiego już od pewnego czasu zwracają uwagę na potrzebę ich ponownego uruchomienia.

Łączna dzienna liczba kursujących autobusów między Bielskiem-Białą, a Cieszynem to około 90. Co warte podkreślenia - niemal wszystkie jadą z pominięciem drogi ekspresowej S-1. Tymczasem linia kolejowa 190 od dworca w Bielsku-Białej do dworca w Cieszynie liczy ok. 35 km. Jak przekonują samorządowcy, uwzględniając zatrzymywanie się pociągów na przystankach mogłaby być pokonywana w czasie nieco ponad 60 minut. Aktualnie na tej linii pociągi mogłyby poruszać się z prędkością 60 km/h. Ale konieczne jest wykonanie niezbędnych prac konserwacyjnych i przywrócenie linii do eksploatacji.

Zdaniem Radosława Mrózka ze stowarzyszenia Koleje na Śląsk, remonty, które powinny być zrobione na tej linii polegać będą na wymianie torowiska i urządzeń zabezpieczenia ruchu. Ewentualnie, na renowacji peronów.
- Odcinek "B" tej linii, a więc Skoczów - Goleszów, jest już remont jest wpisany, brakuje nam tyko odcinka Bielsko-Biała - Skoczów i Goleszów - Cieszyn. Nie są to duże koszty - przyznaje Mrózek.

Podobnego zdania jest Henryk Juszczyk, pełnomocnik Prezydenta Miasta Bielaka-Białej.
- Według wyliczeń fachowców to koszt 168 tysięcy zł. Tyle kosztowałoby usprawnienie podkładów kolejowych w tych miejscach, w których są zagrożenia. Na wszystkich rogatkach są elektroniczne czujniki, bo to inwestycje zrobione w ciągu ostatnich pięciu lat. Chodzi o to, by utrzymać tę linię pod parą - zaznacza Juszczyk.

Przyznaje, że nie tak dawno samorządowcy mieli okazję przejechać się technicznym pociągiem linią 190 z Bielska-Białej do Cieszyna.
- Ta linia funkcjonuje, ona nie jest zawieszona - zastrzega Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK SA.
Dodaje, że projekt modernizacji linii na odcinku Bielsko-Biała - Skoczów i Goleszów - Cieszyn znalazł się na liście rezerwowej i ma szanse na realizację w latach 2014-2020, jeśli znajdzie się na liście podstawowej. Potrzebne są jednak także analizy, jakim zainteresowaniem cieszyłaby się linia kolejowa z Bielska-Białej do Cieszyna. Bo jej uruchomienie powinno wynikać z zapotrzebowania.

Pasjonaci kolei oraz samorządowcy są jednomyślni - przywrócenie połączeń na trasie Bielsko-Biała - Cieszyn to konieczne i praktyczne rozwiązanie. Takim pociągiem można dotrzeć do Czeskiego Cieszyna, który posiada połączenia kolejowe pozwalające na szybką podróż do całej Europy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto