MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Nagroda według uznania

Anna Góra
Małgorzata Warwas z dokumentem potwierdzającym wygraną. Gabriela Lorek
Małgorzata Warwas z dokumentem potwierdzającym wygraną. Gabriela Lorek
Małgorzata Warwas z Jaworza Górnego koło Bielska-Białej czekała półtora miesiąca na pralkę wygraną w konkursie organizowanym przez Axel Springer Kontakt na łamach Przyjaciółki. Nie dostałaby jej wcale, gdyby nie upór.

Małgorzata Warwas z Jaworza Górnego koło Bielska-Białej czekała półtora miesiąca na pralkę wygraną w konkursie organizowanym przez Axel Springer Kontakt na łamach Przyjaciółki. Nie dostałaby jej wcale, gdyby nie upór.

Pralka czy proszek?
SMS-owy konkurs Bonux został ogłoszony w lipcu ubiegłego roku. Trwał 14 tygodni. W każdym tygodniu przewidziana była jedna główna nagroda - pralka i jedna druga nagroda - roczny zapas proszku do prania. Organizator przyznawał nagrody autorom najlepszych haseł.

- Wysłałam zgłoszenie i zapomniałam o sprawie - mówi Małgorzata Warwas. - Ale 1 października zadzwoniła do mnie pracownica AS Kontakt i poinformowała, że wygrałam roczny zapas proszku do prania. Kazała mi przesłać faksem dowód kupna proszku, a następnie pocztą oryginał paragonu. Sobie zostawiłam kserokopię potwierdzoną notarialnie.

18 października odebrała kolejny telefon z Axel Springer Kontakt. Ta sama pani poinformowała ją, że wygrała pralkę Whirlpool, ostatnią z magazynu.

- Ponieważ chciałam rozmowę nagrać, żeby w razie problemów mieć dowód, poprosiłam ją o powtórzenie. Potwierdziła, że wygrałam pralkę, nie proszek - twierdzi pani Małgorzata. - Obiecała, że dostarczy mi ją kurier w ciągu trzech dni.

Jednak proszek

Zamiast oczekiwanej pralki, odebrała następnego dnia kolejny telefon. Wynikało z niego, że zaszła pomyłka i laureatce konkursu należy się proszek, a nie pralka. Nazajutrz przywiózł go kurier. Małgorzata Warwas zażądała jednak od organizatora pralki, powołując się na przyrzeczenie.

- Kilka razy dzwoniłam do Axel Springer Kontakt w Warszawie. W odpowiedzi dostałam list informujący, że moja reklamacja zostanie rozpatrzona zgodnie z regulaminem, lecz telefonicznie uprzedzono mnie, że rozstrzygnięcie może być negatywne, ponieważ... data na paragonie, jaki im przesłałam, była niewyraźnie wydrukowana. Wreszcie 20 listopada 2006 r. Małgorzata Warwas otrzymała pismo.

Przepraszam: pralka

Oto fragment: "Firma Axel Springer Kontakt Sp. z o.o. zdecydowała uznać zasadność reklamacji. W związku z powyższym na podstawie tej decyzji została pani przyznana nagroda w postaci pralki do prania Whirlpool (...) zgodnie z ustaleniami prosimy o zwrot w nienaruszonym stanie przesłanej do pani nagrody za pierwszym razem, czyli rocznego zapasu proszku do prania BONUX.

Według protokołu zdawczo-odbiorczego, pralka ma wartość 2 tysięcy złotych. Pani Małgorzata nie zgadza się z tym, ponieważ ten sam model kosztuje w sklepie około 1.200 zł.

- Boję się, że teraz będę musiała zapłacić podatek od zawyżonej wartości nagrody - mówi. - Zdecydowałam się walczyć o nią, bo już wcześniej miałam problemy z otrzymaniem 5 tys. złotych wygranych w Loterii Faktu "Wygraj 100 tys. złotych", organizowanej przez to samo wydawnictwo. Przypomniałam im o tym, składając reklamację. Zastanawiam się jednak, ile było takich osób, które zrezygnowały z roszczeń?


Przyrzeczenie publiczne
BŁAŻEJ FILIPOWICZ, prawnik

Nie ma wątpliwości, że opisany konkurs - z punktu widzenia prawa cywilnego - stanowił przyrzeczenie publiczne uregulowane w art. 919-921 Kodeksu cywilnego. Ponieważ art. 921 §2 k.c. stanowi, że "Ocena, czy i które dzieło lub czynność zasługuje na nagrodę, należy do przyrzekającego, chyba że w przyrzeczeniu nagrody inaczej zastrzeżono", wydawnictwo miało pełną swobodę wytypowania osób nagrodzonych. Omyłka pracownika nie powinna mieć wpływu na treść rozstrzygnięcia, niemniej jednak trudno stwierdzić, czy Czytelniczka omyłkowo otrzymała proszek, czy pralkę. Kwestia ceny pralki i określenia wartości rzeczowej powinna zostać wyjaśniona pomiędzy Czytelniczką i organizatorem konkursu, a w razie potrzeby - we właściwym urzędzie skarbowym. (azg)

Poznaj regulamin
ANGELIKA PŁÓCIENNIK-OCIEPKA, rzeczniczka prasowa Inspekcji Handlowej w Katowicach

Podstawą organizacji konkursów prasowych i dochodzenia związanych z ich przebiegiem roszczeń jest regulamin. Powinien się w nim znaleźć m.in. termin zgłoszenia się do konkursu, sposób powiadomienia o wygranej i forma przekazania nagrody. Regulamin powinien zostać podany do wiadomości konsumentów w sposób powszechnie dostępny, np. opublikowany w gazecie lub na stronie internetowej.

W sprawach konfliktowych można zwrócić się o pomoc do Federacji Konsumentów lub powiatowego rzecznika konsumentów. Pomogą oni wskazać instytucję odwoławczą właściwą ze względu na rodzaj konkursu oraz nagrody. W razie konieczności pomogą również skierować sprawę na drogę postępowania w sądzie cywilnym.

Stanowisko organizatora konkursu

Konkurs SMS-owy Bonux był organizowany w okresie od 19 lipca do 18 października 2006. Konkurs trwał 14 tygodni i w każdym przewidziana była jedna pierwsza nagroda (pralka) i jedna druga nagroda (roczny zapas proszku). Zgodnie z pkt. 3.5. Regulaminu Konkursu Bonux przyznawanie nagród odbywało się w drodze wyboru przez Organizatora haseł uznanych za najlepsze. W jednym z tygodni zostało wybrane (jako drugie) hasło nadesłane przez panią Małgorzatą Warwas. (...)

Procedura powiadamiania o nagrodzie opisana była w punkcie 3.6. regulaminu konkursu i składała się z:

1. telefonu informacyjnego do laureata konkursu z informacją o nagrodzie

2. żądania nadesłania właściwego paragonu potwierdzającego zakup proszku Bonux

3. otrzymania paragonu przez Organizatora.

Nagrodą jest zatem ta nagroda, o której laureat został powiadomiony razem z prośba o przesłanie dowodu zakupu. Procedura ta została w całości wypełniona, ponieważ przy pierwszym kontakcie telefonicznym z panią Małgorzatą Warwas została ona poinformowana o wygraniu proszku i jest to właściwa wygrana, jaka należała się pani Małgorzacie Warwas.

Po otrzymaniu przez naszą firmę paragonu zakupowego proszku Bonux (warunek konkursowy) nasz pracownik ponownie skontaktował się telefonicznie z panią Małgorzatą Warwas aby potwierdzić, że nadesłane dokumenty są prawidłowe i że nagroda zostanie wysłana. W tym momencie omyłkowo powiedział, że wysłana zostanie pralka. Po zauważeniu błędu pracownik firmy Axel Springer Kontakt Sp. z o.o. niezwłocznie zadzwonił ponownie do pani Małgorzaty Warwas z przeprosinami i wyjaśnieniem zaistniałych okoliczności, stwierdzając, że jednak właściwą nagrodą jest zapas proszku, który zostanie wysłany. Z prawnego punktu widzenia pani Małgorzata Warwas wygrała zatem zapas proszku i tylko o takiej wygranej została poinformowania w regulaminowym trybie (pkt. 3.6).

Po otrzymaniu reklamacji od pani Małgorzaty Warwas firma Axel Springer Kontakt Sp. z o.o. zdecydowała się przyznać jej pralkę do prania (...). Przyczyną decyzji nie było jednak uznanie zasadności prawnej żądania, a jedynie troska o dobre imię naszej firmy. Błędna informacja podana przez naszego pracownika nie miała znaczenia prawnego (nie spowodowała powstania prawa do nagrody) jednakże taki błąd oczywiście nie powinien się zdarzyć.

Zgodnie regulaminem konkursu, podatek od nagród wysyłanych w ramach konkursu SMS-owego Bonux był odprowadzony przez Organizatora konkursu i nie obciąża uczestników.

JACEK KOŚCIELSKI, Account Manager Axel Springer Kontakt Sp. z o.o.

Podatek od wygranej
JAROSŁAW SZCZEPAŃSKI, rzecznik prasowy I Urzędu Skarbowego w Katowicach

Wygrane w konkursach organizowanych przez środki masowego przekazu (np. prasę) są zwolnione z podatku, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza kwoty 760 zł. W opisanej sytuacji wartość nagrody wynosi 2 tys. zł. To oznacza, że podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym pobieranym jako ryczałt w wysokości 10 proc. wartości nagrody. Podatek winien pobrać płatnik, czyli organizator konkursu, obliczając go od deklarowanej przez niego wartości wygranej (w tym przypadku od kwoty 2 tys. zł). Ponieważ nagroda ma charakter rzeczowy, należy liczyć się z tym, że organizator konkursu przed jej wydaniem zażąda wpłaty równej kwocie podatku, jaką musi on - jako płatnik - odprowadzić z tego tytułu do urzędu skarbowego. Warto pamiętać, że wartości wygranej nie deklarujemy i później nie rozliczamy już w zeznaniu rocznym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto