W niedzielę 11 grudnia wróciły regularne kursy do Wisły Głębce! Już można przejechać zmodernizowaną linią kolejową, której początek sięga przełomu lat 20. oraz 30.!
To jeden z najpiękniejszych mostów w Polsce!
Jadąc pociągiem do Wisły Głębce, przejeżdżamy przez prawdziwy cud techniki! Most kolejowy nad potokiem Łabajów - jest najwyższym mostem kolejowym w kraju!
Zobaczcie jak wyglądała budowa i początki kolei w Wiśle sprzed 90-ciu laty!
To żelbetowy most łukowy. Wykonany został według projektu inżyniera Stanisława Saskiego oraz Tadeusza Mejera w latach 1931-1933 przez firmę Ksawerego Goryanowicza. Wybudowany został pod nadzorem fachowca z dziedziny konstrukcji żelbetowych Jana Gustawa Grycza. Budowa mostu o maksymalnej wysokości filarów 25 metrów prowadzona była przez kierownika robót inżyniera Karola Grelowskiego /wikipedia/.
Wymiary wiaduktu:
- długość: 120 m.
- wysokość: do 25 m
Gdyby nie wojna...
Co ciekawe, linia kolejowa kończy się zaledwie kilkaset metrów dalej, za mostem - więc jaki był sens budowy TAKIEGO giganta? Nie można było stacji zrobić końcowej stacji kilkaset metrów wcześniej? Pierwotnie planowano, że ta linia kolejowa będzie znacznie dłuższa i dlatego nie wahano się wybudować aż tak potężną konstrukcję. Pociągi miały jechać dalej tunelem pod Przełęczą Kubalonka aż do Istebnej lub nawet Zwardonia. Wybuch II wojny światowej pokrzyżował plany kolejarzy.
Warto też dodać, że na tej samej linii kolejowej w Wiśle Dziechcince znajduje się podobnie zbudowany, ale znacznie mniejszy wiadukt.
Będzie szybciej!
Pół godziny krócej, w ok. 1h 40 min. pojedziemy pociągiem od 11 grudnia z Katowic przez Goleszów do Wisły Głębce. To jeden z efektów realizowanego przez PLK SA projektu. Na trasie będzie mogło kursować więcej pociągów. Dotychczas podróżni korzystali z efektów prac na trasie Chybie – Skoczów – Goleszów – Cieszyn.
Na 20 km odcinku Goleszów – Wisła Głębce dodatkowy dostęp do kolei zapewni nowy przystanek Ustroń Brzegi (między Ustroniem Zdrojem a Ustroniem Polaną). Dogodne warunki podróży gwarantują przebudowane perony na 7 stacjach i przystankach: Ustroń, Ustroń Zdrój, Ustroń Polana, Wisła Jawornik (dawniej Obłaziec), Wisła Uzdrowisko, Wisła Dziechcinka i Wisła Kopydło. Na górskiej trasie pociągi pojadą nowym torem m.in. przez przebudowany wiadukt kolejowy o długości 120 m i wysokości 25 m w Wiśle Głębce (Łabajów) i most kolejowy w Wiśle Dziechcince oraz 138 innych obiektów inżynieryjnych.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?