- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyposażyły stację Czechowice-Dziedzice w lokalne centrum sterowania (LCS), z którego przy pomocy nowoczesnych systemów komputerowych dyżurni ruchu dbają o bezpieczeństwo i sprawny przejazd na liniach kolejowych. Z LCS nadzór nad ruchem pociągów obejmuje stację Czechowice-Dziedzice, przystanek Zabrzeg oraz tzw. posterunki odgałęźne Most Wisła i Ochodza. Po zakończeniu inwestycji do LCS zostaną dołączone kolejne stacje oraz posterunki od Tychów do Zebrzydowic - poinformowała Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Dyżurni ruchu są wspierani przez nowoczesny system komputerowy, który zastąpił stare systemy przekaźnikowe. Przejazdy pociągów są śledzone na monitorach, a urządzenia zamontowane w torach odnotowują liczbę przejeżdżających wagonów. Dzięki kamerom monitorowana jest sytuacja na przejazdach kolejowo-drogowych.
Podróżni korzystają z nowego peronu w stacji
Warto przypomnieć, że dla podróżnych perony stacji Czechowice-Dziedzice stają się bardziej dostępne i komfortowe. Pasażerowie korzystają już z nowego peronu po modernizacji. Jest nowa, funkcjonalna wiata, która zabezpiecza przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Są nowe ławki, informacja pasażerska, czytelne oznakowanie i jasne oświetlenie. Bezpieczne i wygodne dojście na nowy peron zapewnia przejście podziemne. Będą też windy.
Jak podkreśliła Katarzyna Głowacka, efektem inwestycji na linii Goczałkowice Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg będą sprawniejsze podróże na trasie z Katowic do Zebrzydowic i w Beskid Śląski. Podróżni korzystają już z dwóch nowych peronów w Zabrzegu, a także z bezpiecznego przejścia pod torami i na drugą stronę miasta. Pociągi jeżdżą też po nowym torze i moście nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrojem a Czechowicami. Nowa przeprawa kolejowa zapewnia bezpieczne podróże i przewóz towarów.
Co ważne, wróciły bezpośrednie połączenia między Goczałkowicami a Zabrzegiem po tzw. łącznicy. Takie rozwiązanie nie wymaga wjazdu do stacji Czechowice pociągów z Katowic do Skoczowa i z Katowic do Zabrzegu.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. poprawi przepustowość kolejowych szlaków oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Linie kolejowe będą dostosowane do wymogów transeuropejskiej sieci transportowej. Projekt zapewnia wzrost konkurencyjności kolei względem innych środków transportu. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt przewiduje wymianę około 50 km torów i sieci. Wymiana rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozów wpłynie przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych.
Inwestycja na linii Goczałkowice-Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg warta 1,4 mld zł dofinansowana jest z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Roboty planowane są do października 2023 roku.
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?