- Ile naszego potu wylaliśmy podczas budowy drogi, to tylko my wiemy - mówił wczoraj jeden z drogowców. - A teraz, jak ma być otwarcie, to o jedenastej kazali nam zejść z budowy na fajrant. Sami się będą bawili, przecinali jakieś wstęgi, fajnie będzie.
Jeszcze kilka godzin przed oficjalnym otwarciem nowego odcinka alei gen. Bora-Komorowskiego łączącego aleję gen. Andersa z ul. Leszczyńską w Bielsku, po budowie kręcili się pracownicy. Sprzątali teren, poprawiali drobne niedociągnięcia. W końcu zeszli z budowy. W samo południe rozpoczęła się uroczystość oddania drogi do użytku.
- To bardzo ważna inwestycja - stwierdził Wojciech Waluś, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku. - Odcinek jest jednym z etapów budowania Śródmiejskiej Obwodnicy Zachodniej.
Teren, na którym powstała aleja gen. Bora-Komorowskiego, należał wcześniej do Skarbu Państwa. Znajdowały się na nim magazyny 18. Batalionu Desantowo-Szturmowego. Przejęcie go wymagało zgody Ministerstwa Obrony Narodowej i uzgodnień z administracją wojskową. Rozpoczęcie inwestycji było uzależnione od przeniesienia magazynów paliw, garaży oraz odtworzenia placu ćwiczeń. Miasto spełniło wszystkie te warunki.
Całkowity zakres robót przewidywał wybudowanie (oddanego w 1999 r.) mostu nad Białą. Budowę nowego odcinka między ul. Partyzantów i ul. Leszczyńską oraz modernizację skrzyżowania alei gen. Andersa z ul. Partyzantów. Inwestycja kosztowała (droga plus most) 9,5 mln zł. Inwestorem był Miejski Zarząd Dróg. Wykonawcami cieszyński Dromex i Zakład Budowlany Most-Bud z Bielska.
Prócz robót ziemnych zrobiono m.in. sieć wodno-kanalizacyjną (kanalizacje deszczową i sanitarną, zbiornik wstępnego oczyszczania wody, osadnik błota), przebudowana została sieć energetyczna, postawiono 28 latarni, zamontowano sygnalizację świetlną, bariery energochłonne. Poprowadzenie drogi wymagało też przebudowy istniejącej infrastruktury mediów. Przebudowano 276 m urządzeń telekomunikacyjnych, 80 m ciepłociągu, 50 m wodociągu i 90 m gazociągu.
Prace zmierzające do zrobienia Śródmiejskiej Obwodnicy Zachodniej rozpoczęły się w 1995 r. Docelowo planowana trasa, będąca częścią tzw. ringu okołomiejskiego Bielska-Białej, połączy ul. Bohaterów Monte Cassino z ul. Żywiecką.
Zamknięcie całej inwestycji, finansowanej przez miasto i Europejski Bank Inwestycyjny (odcinek od ul. Bohaterów Monte Cassino do Hulanki) ma nastąpić w 2003 r. Śródmiejska Obwodnica Zachodnia ma odciążyć ruch w centrum miasta oraz zapewnić szybką i wygodną komunikację między największymi osiedlami mieszkaniowymi: Polskich Skrzydeł, Wojska Polskiego, Beskidzkim, Karpackim i Złote Łany. Drogowcy twierdzą, że trasa zapewni bezkolizyjne połączenie wschodnich i zachodnich dzielnic miasta, przedzielonych Białą i linią kolejową. Obwodowa zostanie wybudowana w standardzie drugi dwujezdniowej z wydzielonymi chodnikami dla pieszych i ścieżką rowerową. Śródmiejska Obwodnica Zachodnia została wytyczona przy uwzględnieniu już istniejącego odcinka alei gen. Andersa, łączącego Hulankę z ul. Partyzantów. Oddany wczoraj fragment jest przedłużeniem alei gen. Andersa do ul. Leszczyńskiej. Wykonanie kolejnego etapu, czyli połączenie trasy z ul. Żywiecką, zaplanowano na przyszły rok.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?