reklama

Ogłoszono przetargi na budowę najdłuższego, nowego odcinka drogi ekspresowej S1 [ZDJĘCIA]

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Zaktualizowano 
Budowa drugiej jezdni na drodze ekspresowej S1 między Podwarpiem i Pyrzowicami. Wrzesień 2019 GDDKiA
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, udało się ogłosić trzy przetargi na budowę brakującej części drogi ekspresowej S1 między Mysłowicami i Bielsko-Białą. Można powiedzieć, że rzutem na taśmę, bo pierwotnie przetargi planowano ogłosić wiosną tego roku. S1 to kręgosłup śląskich arterii drogowych. Trasa prowadzi od granicy w Zwardoniu do Pyrzowic, gdzie krzyżuje się z autostradą A1. Kilka dni wcześniej podpisano umowę z wykonawcą tzw. obejścia Węgierskiej Górki, która także będzie częścią S1.

Do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej trafiły już ogłoszenia na trzy z czterech planowanych do budowy odcinków S1. Na czwarty, ostatni odcinek S1, GDDKiA zapowiada ogłoszenie przetargu jeszcze w grudniu tego roku. To przetargi na realizacje w formie „projektuj i buduj”. Zainteresowane przetargiem firmy mogą składać oferty do 20 stycznia 2020 roku.

To będzie najdłuższy, nowy odcinek S1

Przypomnijmy. Chodzi o drogę ekspresową o długości ponad 39 km. Budowa S1 od węzła Suchy Potok do węzła Mysłowice - Kosztowy to kolejny odcinek po tzw. obejściu Węgierskiej Górki, dzięki któremu, trasa S1 ma być wygodną drogą ekspresową od granicy w Zwardoniu aż do lotniska w Pyrzowicach i węzła łączącego ją tutaj z autostradą A1. Przedłużeniem S1 na południe poza granicami Polski jest słowacka autostrada D3.

Budowa 39 kilometrów trasy od Mysłowic do Bielska-Białej oznacza budowę całkiem nowej drogi, po nowym śladzie. Ma kluczowe znaczenie zwłaszcza dla branży górniczej, bo omija w dużym stopniu tereny eksploatacyjne. Zakłada on także budowę obwodnicy Oświęcimia i Bierunia. W ramach tego zadania planowana jest zmiana dotychczasowego przebiegu DK44 i powiązanie jej z drogą S1 w sposób zapewniający obejście miejscowości Bieruń i Oświęcim.

Na razie możemy korzystać jedynie z 85 kilometrów drogi ekspresowej S1. Po ukończeniu jej budowy, ma to być komfortowa dla kierowców droga o długości ok. 142 kilometrów. Według planów przedstawionych w grudniu 2017 roku przez ministra Adamczyka, najpóźniej w 2023 roku trasa S1 ma być jednolitą, przyjazną i komfortową drogą, dzięki której kierowcy mogą z lotniska w Pyrzowicach pokonać trasę do Zwardonia i dalej pomknąć na południe Europy słowacką autostradą D3.

Te odcinki mają powstać do 2023 roku:

  • Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:
    droga ekspresowa o długości 12,865 km
    obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
    trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
    para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)
  • Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice, w zakres którego wchodzą:
    droga ekspresowa o długości 15,165 km
    trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze
  • Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą:
    droga ekspresowa o długości 12,02 km
    dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
    para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa) oraz Dankowice Wschód (klasa III)
    obwód utrzymania drogowego
  • Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, długość ok. 9,04 km.

By droga S1 mogła być jednak w pełni tego słowa znaczeniu drogą ekspresową konieczne są jeszcze inwestycje na już istniejących częściach tej drogi. Na kilku odcinkach prace już trwają.

S1: Pyrzowice - Podwarpie

Chodzi budowę drugiej jezdni na odcinku o długości 9,7 km między węzłem Pyrzowice i Podwarpie oraz dostosowanie drogi do parametrów dwujezdniowej trasy ekspresowej pomiędzy węzłami Lotnisko i Podwarpie.

Na odcinku od Podwarpia do Pyrzowic trwa jedna z ważniejszych inwestycji w regionie – jest tam budowana druga jezdnia drogi ekspresowej S1, która w tym miejscu miała tylko po jednym pasie w każdym kierunku. Dochodziło tu często do tragicznych wypadków, drogę nazywano z tego powodu drogą śmierci. Po dobudowaniu drugiego pasa ma się to zmienić, a popularna obecnie droga z aglomeracji do lotniska, ma być bezpieczniejsza i dostosowana do parametrów drogi ekspresowej.

Jak informują przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na budowie drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 Pyrzowice-Podwarpie prace przebiegają zgodnie z zakładanym harmonogramem. Inwestycję realizuje w tym miejscu konsorcjum firm Rubau Polska i Construcciones Rubau z Hiszpanii.

Przebudowa S1 w Dąbrowie Górniczej

GDDKiA planuje też dostosować DK nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Podwarpie-Dąbrowa Górnicza. To kolejny odcinek trasy S1, który obecnie jest jego „spowalniaczem”. Głównie dlatego, że choć droga w tym miejscu ma po dwa pasy jezdni, to daleko jej do parametrów ekspresówki, bo naokoło 7,5-km odcinku co rusz przecinają ją skrzyżowania, zjazdy i wjazdy. Na razie udało się rozstrzygnąć przetarg an projekt przebudowy tego odcinka.
To największy odcinek S1

Obwodnica Węgierskiej Górki

Ostatnim, koniecznym do „zamknięcia” budowy S1 odcinkiem jest tzw. obejście Węgierskiej Górki. To jedno ze strategicznych przedsięwzięć, które po zrealizowaniu sprawi, że kierowcy nie będą już musieli przejeżdżać przez miejscowości leżące na trasie planowanej ekspresówki. Inwestycja to po prostu budowa obwodnicy Węgierskiej Górki o długości 8,54 km.

Mieszkańcy Żywiecczyzny czekają na nią już od dawna. Projekt zakłada budowę nowej drogi na odcinku Przybędza-Milówka. Z uwagi na górski charakter trasy inwestycja będzie bardzo kosztowna. Trzeba bowiem wybudować wiele obiektów inżynierskich, np. dwa podwójne tunele o długości około 830 m pod masywem Barania i 980 m pod masywem Białożyński Groń oraz estakady nad dolinami potoków górskich.

Otwarcie ofert na budowę tego odcinka zaplanowano obecnie na 13 czerwca tego roku, po kilkukrotnym przesuwaniu terminu. Po długiej i oprotestowanej przez uczestników procedurze przetargowej w końcu się jednak udało. 8,5-kilometrowy odcinek Przybędza–Milówka drogi ekspresowej S1 zbuduje spółka Mirbud S.A. z konsorcjum. Czas budowy to 34 miesiące. Umowę podpisano kilka dni temu, w październiku 2019 roku.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3