Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Po 70 latach (!) Szpital Kolejowy w Wilkowicach doczekał się remontu drogi i wejścia

Łukasz Klimaniec
Łukasz Klimaniec
Szpital Kolejowy w Wilkowicach-Bystrej zyskał nową drogę dojazdową oraz schody do wejścia głównego
Szpital Kolejowy w Wilkowicach-Bystrej zyskał nową drogę dojazdową oraz schody do wejścia głównego materiały prasowe
Dojazd i dojście do Szpitala Kolejowego w Wilkowicach zostały wyremontowane po blisko... 70 latach!. Karetki, które dotąd wjeżdżały po drodze wyłożonej zniszczonymi już trylinkami, teraz docierają do szpitala poszerzoną do 5 metrów drogą z równą nawierzchnią. Zmieniło się też wejście główne do szpitala - schody, mur oporowy i taras zewnętrzny zostały odnowione.

Droga prowadząca do Szpitala Kolejowego w Wilkowicach-Bystrej, jaki znajduje się na zboczu Magurki doczekała się remontu po niemal …70 latach. Dojazd do szpitala nie był naprawiany od początku powstania drogi, czyli od lat 50. ubiegłego stulecia..

- Droga była wybudowana z trylinki, a dziury były już tak duże, że jej użytkowanie nie było bezpieczne, a dojazd utrudniony - przyznała Bożena Capek, dyrektorka wilkowickiego szpitala. W grę wchodziły bezpieczeństwo i komfort zarówno dla pacjentów, jak i zespołów ratownictwa medycznego.

W ramach modernizacji licząca pół kilometra długości droga, która wije się serpentyną od ul. Żywieckiej do budynku szpitala, została poszerzona do pięciu metrów, zyskała nową podbudowę, nawierzchnię, odwodnienie i oświetlenie. Na trasie prowadzącej do szpitala zostały wybudowane także cztery parkingi ze szlabanami strzegącymi wjazdów i wyjazdów samochodów.

Prace związane z modernizacją drogi kosztowały ponad 2,3 miliona zł, a pieniądze na ten cel przeznaczył zarząd województwa śląskiego. Wyremontowane zostały także schody terenowe prowadzące do szpitala - zamontowano przy nich nowe balustrady, oświetlenie, odwodnienie, a przy nasadzonych niedawno roślinach pojawiły się nowe ławki. Ta inwestycja kosztowała budżet województwa prawie 400 tys. zł.

Zmieniło się również wejście główne do szpitala. Schody, mur oporowy, taras zewnętrzny zostały odnowione. Bożena Capek wskazuje, że te wykonanie tych prac zostało dofinansowane nie tylko z budżetu województwa, ale też ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Dlatego wejście zostało dostosowane do potrzeb pacjentów z niepełnosprawnościami.

- Na ich potrzeby dostosowujemy również łazienki, które w tej chwili są kompleksowo przebudowywane. Remontowana jest też klatka schodowa, którą dostosowujemy do wymogów przeciwpożarowych. Inwestujemy też w instalacje wodociągowe - wylicza dyrektorka Szpitala Kolejowego w Wilkowicach. Dodaje, że roboty pochłonęły ok. 1,5 mln zł.

Tylko na inwestycje w tym roku Szpital Kolejowy w Bystrej-Wilkowicach otrzymał od zarządu województwa śląskiego dofinansowanie ponad 5,5 mln zł. Kolejne ponad 400 tys. zł szpital otrzymał z budżetu województwa na zakup sprzętu w ramach walki z Covid-19. - Kupiliśmy za to m.in. przenośny respirator, aparat EKG, kardiomonitor, defibrylator, koncentratory tlenu - zaznacza dyrektor szpitala.

Szpital dostał też ponad 260 tys. zł dotacji w ramach Marszałkowskiego Budżetu Obywatelskiego, za co został kupiony samochód do transportu pacjentów.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital Kolejowy w Wilkowicach – Bystrej to szpital z bogatą historią. W tym roku obchodzi 90-lecie istnienia. Jego początki sięgają 1927 roku, kiedy to z inicjatywy Kolejowej Kasy Chorych działającej przy DOKP w Katowicach wystąpiono z wnioskiem o wybudowanie dla pracowników i ich rodzin domu wypoczynkowego dla 60 kuracjuszy. W czasie trwania budowy zmieniono zarówno plany budynku, jak i jego przeznaczenia. W roku 1930 r., po trzech latach budowy, oddano do użytku 120-łóżkowe Sanatorium Przeciwgruźlicze.

W latach okupacji budynek pełnił funkcję niemieckiego ośrodka rehabilitacyjnego dla rannych żołnierzy po leczeniu szpitalnym. Wznowienie działalności leczniczej nastąpiło jesienią 1945 r. W latach 1956-1960 dobudowano nowe skrzydło budynku zwiększając liczbę łóżek do 250, a w latach 1975-1981 rozbudowano w istotny sposób zaplecze techniczno-gospodarcze.

W lipcu 1985 roku w miejsce dotychczasowego Sanatorium Przeciwgruźliczego powołano Szpital Kolejowy z nową strukturą organizacyjną, oddziałami chorych, pracowniami diagnostycznymi.

W 1998r. szpital uzyskał samodzielność, stał się wskutek reform w służbie zdrowia Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, dla którego organem założycielskim został Zarząd Województwa Śląskiego w Katowicach. Pozostawiono nazwę ,,Szpital Kolejowy” jako symbol ciągłości, a także gwarancję dobrej jakości świadczonych usług medycznych.

Obecnie w strukturze szpitala działają oddziały - wewnętrzny, oddział opieki paliatywnej, pulmonologiczny, neurologiczny, kardiologiczny, rehabilitacji ogólnoustrojowej i rehabilitacji neurologicznej. Wśród poradni specjalistycznych pacjenci mogą korzystać z poradni pulmonologicznej, kardiologicznej, neurologicznej, rehabilitacyjnej oraz opieki paliatywnej.

od 7 lat
Wideo

Jakie są wczesne objawy boreliozy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto