Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pociągiem z Bielska-Białej do Cieszyna? To opracowanie może przekonać marszałka

Łukasz Klimaniec
Materiału UM Bielsko-Biała/MZD
Szczegółowe opracowanie przemawiające za ponownym uruchomieniem linii kolejowej z Bielska-Białej do Cieszyna przedstawili bielscy urzędnicy marszałkowi województwa. Kluczowa jest modernizacja ostatniego odcinka na trasie Skoczów - Bielsko-Biała.

To kolejna odsłona próby wskrzeszenia linii kolejowej z Bielska-Białej do Cieszyna - przyznaje Przemysław Kamiński, zastępca prezydenta Bielska-Białej. Wraz z Szymonem Oleksiukiem, zastępcą dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej, przedstawili wicemarszałkowi województwa śląskiego Stanisławowi Dąbrowie opracowanie dotyczące rewitalizacji linii kolejowej nr 190 Bielsko-Biała - Cieszyn.

- Wicemarszałek Dąbrowa zadeklarował, że wydział komunikacji i transportu wyda opinię na temat tego opracowania. Jeśli będzie ona na pozytywna, wtedy będzie można starać się o zmianę planu komunikacyjnego dla województwa śląskiego uwzględniając w nim linię kolejową Bielsko-Biała - Cieszyn - wyjaśnia Przemysław Kamiński.

Opracowanie, którego autorem jest Szymon Oleksiuk, to blisko stustronicowy dokument pełen analiz i argumentów przemawiających za ponownym uruchomieniem linii kolejowej z Bielska-Białej nad Olzę.

Wskazuje on, że kilkuletnie starania przedstawicieli samorządów ziemi bielskiej i cieszyńskiej wraz z partnerami społecznymi w ramach Komisji ds. Transportu Kolejowego Śląska Cieszyńskiego, jak i współdziałanie z samorządem województwa śląskiego, przyniosły wymierny efekt - dwa z trzech odcinków linii kolejowej nr 190 zostały ujęte w realizacji rewitalizacji linii kolejowej Bronów - Bieniowiec - Skoczów - Gole-szów - Cieszyn/Wisła Głębce, która jest dofinansowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

Ale zasadniczą kwestią pozostaje uzyskanie „zielonego światła” dla modernizacji ostatniego, kluczowego odcinka linii nr 190 - 22 km trasy ze Skoczowa do Bielska-Białej. To odcinek, który na ponad połowie swej długości przebiega przez gęsto zabudowane tereny gmin Jaworze i Jasienica (4 km) oraz zachodniej części Bielska-Białej (9 km), a więc zurbanizowane i uprzemysłowione obszary, gdzie znajduje 26,7 tys. miejsc pracy.

Bielscy urzędnicy wskazują też, że linia kolejowa 190 na odcinku nieobjętym modernizacją (Bielsko-Biała - Skoczów) jest ważnym i kosztownym odniesieniem do kluczowych inwestycji drogowych. W ramach rozbudowy ul. Międzyrzeckiej za 9 mln zł powstaje trzyprzęs-łowy wiadukt nad tą właśnie linią. - Odcinek Bielsko-Biała - Skoczów stanowi „białą plamę” na mapie potrzeb sieci kolejowych przewozów pasażerskich - argumentują samorządowcy.

Opracowanie zawiera także zarys założeń koncepcyjnych Kolei Aglomeracji Bielskiej. Dla takiej szynowej komunikacji zbiorowej zakłada się wykorzystanie linii kolejowych Bielska-Białej w układzie wschód - zachód (LK 190 Bielsko-Biała - Cieszyn i LK 117 Bielsko-Biała - Kalwaria Zebrzydowska) oraz północ - południe (LK 139 Bielsko-Biała - Zwardoń).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto