Podczas rekonstrukcji nie obyło się bez niespodzianek

WANDA THEN
Od środy w bielskim Zamku Sułkowskich oglądać można renesansową polichromię.  JACEK ROJKOWSKI
Od środy w bielskim Zamku Sułkowskich oglądać można renesansową polichromię. JACEK ROJKOWSKI
Oddany do oglądania w środę unikatowy zabytek przetrwał w bielskim Zamku Sułkowskich ponad trzy wieki pod siedmioma warstwami tynku i farby. Jak zapewnia historyk sztuki i badacz zamku Waldemar Komorowski, podnosi on ...

Oddany do oglądania w środę unikatowy zabytek przetrwał w bielskim Zamku Sułkowskich ponad trzy wieki pod siedmioma warstwami tynku i farby. Jak zapewnia historyk sztuki i badacz zamku Waldemar Komorowski, podnosi on znacznie wartość obiektu i jest jednym z najciekawszych oraz najcenniejszych znalezisk w powojennej Polsce. Odkrycia dokonano początkiem roku, przygotowując się do kolejnego etapu remontu. Zabytek ma rysunek przypominający ozdobę balkonową, wykonywaną zazwyczaj z metalu. Podobne znaleźć można w krakowskich Sukiennicach, więcej takich elementów zdobi zabytki węgierskie. W czasie gdy polichromia powstawała, zamek był właśnie w rękach węgierskich.

Prace konserwatorskie trwały trzy miesiące, wcześniejszy proces odsłaniania i utrwalania drugie tyle. Łącznie pół roku. Wszystko robiła pracownia Bożeny Boby-Dygi, która zabytek odkryła.

- Polichromia jest zabezpieczona i wyeksponowana. Warstwy są utrwalone, podklejone, wszystko technicznie zakonserwowane w stu procentach - zapewnia Bożena Boba-Dyga. - Jedynie w kwestii estetycznej zostało przyjęte rozwiązanie połowiczne, tzw. aranżacji konserwatorskiej, bez pełnej konserwacji i rekonstrukcji. To, co widać jest jednak harmonijne i ładne. Podczas prac pojawiły się natomiast niespodzianki. Najciekawszą z nich, której we wcześniejszych odkrywkach nie znaleziono, okazały się paski namalowane na kamiennym murze. Były słabo widoczne, w kolorach ugrowym, czarnym i czerwonym, na bazie ziemnych pigmentów. Trudno było określić czy to resztki jakiejś dekoracji, czy też przypadkowe elementy. Było to jednak dodatkowe znalezisko.

Jego ślad pozostał jednak tylko w dokumentacji. Sprawie tej poświęcone zostały dwa spotkania. Ostatecznie badacz, historyk sztuki i rzeczoznawca stwierdzili, że pozostawienie odkrywki ukazujące paski miałyby kształt dziur. To zaciemniałoby harmonię dekoracji, która jest obecnie prezentowana. Pełna konserwacja polichromii i jej całkowite odsłonięcie jest zdaniem specjalistów mało prawdopodobne. Wprawdzie to sprawa finansowa, a nie techniczna, ale w zamku jest jeszcze wiele zabytków, które nawet w ten sposób nie zostały zabezpieczone, czy odsłonięte. Uważają, że ta forma aranżacji konserwatorskiej jaką nadano polichromii jest wystarczająca, choć to kompromis między tym o co warto by się pokusić, a tym co jest możliwe.

Prace przy polichromii pochłonęły ponad 30 tys. zł. Całość finansowana była przez Śląski Urząd Marszałkowski. Przedstawiciel ministra kultury zaraz po odkryciu cennego zabytku oświadczył, że na pieniądze z centrali nie ma co liczyć.

50. Zamojskie Spotkania z Fotografią

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie