Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwajem do Cygańskiego Lasu, czyli kolejna wycieczka po Bielsku-Białej już w najbliższą sobotę

JAK
Stacja końcowa linii tramwajowej w Cygańskim Lesie ok. 1915 r.
Stacja końcowa linii tramwajowej w Cygańskim Lesie ok. 1915 r. Materiał Prasowy
Stowarzyszenie Olszówka zaprasza miłośników historii i niesamowitych opowieści na kolejny spacer bialsko-bielskimi zakamarkami. W najbliższą sobotę 23 października odbędzie się wycieczka „Tramwajem do Cygańskiego Lasu”.

W końcu XIX w. Bielsko było silnym ośrodkiem przemysłowym Monarchii Austro-Węgierskiej. Mimo to nie dysponowało zorganizowaną komunikacją publiczną, a potrzeby przewozu np. robotników do fabryk ciągle rosły. Kolejną grupą, która czekała na taki transport, byli turyści wypoczywający w Beskidach, a szczególnie w tzw. Cygańskim Lesie. Wiosną 1895r. rozpoczęto w Bielsku budowę linii tramwajowej. Poza torami wniesiono wtedy zajezdnię tramwajową sąsiadującą z elektrownią, natomiast w Cygańskim Lesie drewnianą remizę, mieszczącą dwa wozy, oraz poczekalnię - przypominają organizatorzy sobotniej wycieczki.

Uroczysty przejazd pierwszego tramwaju

Pierwszy uroczysty przejazd, w którym wzięła udział komisja odbierająca budowę, składała się z m.in. urzędnika z Ministerstwa Handlu, starosty powiatu, burmistrza Bielska Karol Steffan, największego prywatnego udziałowca linii tramwajowej Alojzego Bernaczika, oraz przemysłowca Gustawa Josephyego. A w dniu 11 grudnia 1895 r. miał miejsce początek masowej eksploatacji.

Opisywana linia: Bielitz Nordbahnhof - Zigeunerwald miała swój początek przed Dworcem Kolejowym, a kończyła w Cygańskim Lesie. Trasa nie posiadała pętli, lecz 7 mijanek i wynosiła 4959 metrów, a pasażerowie korzystali z 14 przystanków. Kursy rozpoczynały się co 20 minut i trwały ok. 22 minuty. Bilety w korzystnej cenie dodawały popularności tramwaju dla mieszkańców i turystów.

Koniec lat 60. ubiegłego wieku to smutny czas dla miejskich tramwajów. Komunistyczne władze rozważały likwidację opisywanego środka komunikacji. Była to ogólnopolska tendencja i podobny los spotkał kilka innych miast. Uważano, że to zbyt anachroniczny środek komunikacji, nie pasujący do „nowoczesnej” Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej.

Argumentowano, że nakłady jakie miano ponieść na modernizację linii, przekraczały koszty zastąpienia tramwajów, autobusami. Przyczyn mogło być więcej, w tym polityczne. W dniu 16 września 1970 r. Miejska Rada Narodowa, niemal jednogłośnie zdecydowała ostatecznej o likwidacji linii tramwajowych. Mieszkańcy protestowali przeciw tej decyzji, jednak linia nr 1 do Cygańskiego Lasu została zlikwidowana 30 kwietnia 1971 r. Ukochane tramwaje pod osłoną nocy zostały załadowane na wagony kolejowe, kończąc wieloletnią historię tego niezwykłego środka komunikacji.

O historii tramwaju i pozostałych śladach po nim opowie historyk Jakub Krajewski.

Wycieczka odbędzie się w sobotę 23 października. Początek godz. 10.00. Obowiązują limity uczestników i zapisy. Aby tego dokonać, należy wysłać maila na adres: [email protected] lub wysłać sms na numer telefonu 693 315 998. Trzeba podać imię, nazwisko i datę wycieczki oraz czekać na potwierdzenie udziału.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto