Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wracają pociągi na odcinku Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg. Efektowne zmiany na stacji w Zabrzegu

Łukasz Klimaniec
Łukasz Klimaniec
Na odcinku Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg powstały nowe nasypy, tory i sieć trakcyjna, a także nowe perony i przejścia w stacji Zabrzeg
Na odcinku Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg powstały nowe nasypy, tory i sieć trakcyjna, a także nowe perony i przejścia w stacji Zabrzeg Łukasz Klimaniec
Od najbliższej niedzieli 14 marca podróżni znów pojadą pociągiem ze stacji Czechowice-Dziedzice w kierunku Zabrzega, a dalej w stronę Zebrzydowic, Cieszyna lub Skoczowa. To efekt zakończonych w ciągu 10 miesięcy prac na odcinku Czechowice–Dziedzice – Zabrzeg. Są nowe tory, sieć trakcyjna oraz efektownie przebudowane perony w Zabrzegu. Zobaczcie!

Od niedzieli 14 marca podróżni znów pojadą pociągiem ze stacji Czechowice-Dziedzice w kierunku Zabrzega, a dalej w stronę Zebrzydowic, Cieszyna lub Skoczowa. To efekt zakończonych w dość szybkim czasie (10 miesięcy) prac na odcinku Czechowice–Dziedzice – Zabrzeg w ramach trwającego projektu dotyczącego prac na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska.

- To część dużego projektu. Ten kontrakt jest wart 1,4 mld zł, to jeden z największych kontraktów realizowanych obecnie na obszarze Górnego Śląska - przyznał Marek Kuśka, dyrektorek projektu ze strony PKP. - W ramach tego kontraktu zmodernizujemy 47 km torów kolejowych, 56 km sieci trakcyjnej, a także ponad 20 obiektów inżynieryjnych, w tym 8 dużych wiaduktów. Zmodernizowane zostaną przystanki w Zabrzegu i Goczałkowicach, a także stacja w Czechowicach-Dziedzicach - dodał.

Na odcinku Czechowice–Dziedzice – Zabrzeg zmodernizowano siedem obiektów inżynieryjnych m.in. wiadukt nad DK 1 w Czechowicach-Dziedzicach i most nad rzeką Iłownicą. Prace obejmowały wymianę torowiska, sieci trakcyjnej oraz rozjazdów. Wykonawca zaangażował ponad 250 pracowników i kilkadziesiąt maszyn.

Wojciech Głuc, dyrektor kontraktu Budimex SA, zwrócił uwagę na tempo prac wykonanych w ciągu 10 miesięcy na odcinku Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. Wskazał na bardzo duży zakres robót, w ramach których m.in. wybudowano nowe, wyższe nasypy (120 tys. m sześć. nasypów) wzmocniono podtorze używając 200 tys. metrów bieżących pali, wybudowano 6,5 kilometrów nowych torów, 26 nowych rozjazdów, a także budynek lokalnego centrum sterowania.

- Wykonaliśmy sześć obiektów wiaduktów kolejowych, przejście podziemne, dwa perony w Zabrzegu (jeden już gotowy, drugi w trakcie budowy - red.), most nad Iłownicą, a także most tymczasowy, by zapewnić dostawy materiałów i zmniejszyć uciążliwości dla mieszkańców – w tym czasie nie korzystaliśmy z dróg lokalnych, ale z dróg serwisowych i tymczasowe – zaznaczył. - Budowa jest bardzo skomplikowana i wielobranżowa, bo wykonujemy przebudowę wszystkich elementów infrastruktury kolejowej, trakcyjnej, a także zbrojenia podziemnego – od zbrojenia podziemnego, po budowę nowych peronów i przejść - dodał Głuc.

Podróżni w Zabrzegu skorzystają z nowego peronu. To jeden z dwóch takich budowanych 200-metrowych obiektów. Jego wysokość ułatwi wsiadanie do pociągów. Peron jest wyposażony w nowe ławki, wiatę, oświetlenie i tablice informacyjne. Pochylnie zapewnią dostęp do kolei osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Jak informują przedstawiciele PKS do końca roku zaplanowano przygotowanie drugiego peronu i podziemnego przejścia dla pieszych. Będą kontynuowane roboty przy drugim torze na trasie Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. W ciągu najbliższego miesiąca ma zostać zamknięty ruch pod wiaduktem w ciągu ul. Sikorskiego (obecnie obowiązuje ruch wahadłowy) w związku z rozbiórką starego wiaduktu i budową nowej konstrukcji.

Kolejny etap prac to przebudowa linii na odcinku Czechowice-Dziedzice – Goczałkowice -Zdrój, w ramach której zaplanowano wymianę torów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Na nowej konstrukcji mostu nad Wisłą ułożone zostaną tory i zamontowana sieć trakcyjna. Ruch kolejowy na tym odcinku będzie odbywał się jednym torem.

Od stycznia na stacji Czechowice–Dziedzice budowany jest nowy peron oraz przygotowywany tor i sieć trakcyjna. Podróżni będą korzystać z nowego obiektu jeszcze w tym roku. Wówczas prace przeniesione zostaną na drugi peron i sąsiednie tory. W marcu rozpocznie się modernizacja przystanku Goczałkowice-Zdrój. Ze względu na zakres prac przystanek wyłączony będzie czasowo z obsługi.

Efektem całej inwestycji będą sprawniejsze podróże na trasie z Katowic do Zebrzydowic oraz w Beskid Śląski - do Cieszyna i Wisły. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Inwestycja ma poprawić przepustowość kolejowych szlaków oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach–Dziedzicach.

Zakończenie prac planowane jest w marcu 2023 r., a całej inwestycji w październiku 2023 roku.

od 7 lat
Wideo

Burze nad całą Polską

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto