Wszystkie dzieci rodzą się geniuszami...

Artykuł sponsorowany
„Wszystkie dzieci rodzą się geniuszami, a my przez pierwsze sześć lat ich życia pozbawiamy je tego geniuszu." Richard BuBucky "Fullerckminster„.

Wczesnodziecięca edukacja muzyczna nabiera coraz większego znaczenia. Poznanie i wiedza o ROZWOJU MÓZGU jest coraz większa. Zwłaszcza niemowlęta i dzieci w wieku przedszkolnym mają duże możliwości przyswajania nowych mechanizmów uczenia się. Doświadczenia nabywane w wieku niemowlęcym i przedszkolnym zmieniają mózg dziecka, czyniąc go sprawniejszym. Wszystko, co dziecko słyszy, widzi, smakuje, czuje i dotyka wpływa na rozwój jego mózgu.

Okres od momentu narodzin do szóstego roku życia jest istotny dla wykształcenia słuchu i zdolności mówienia. Słuch jest naszym pierwszym zmysłem, już w łonie matki i ostatnim zmysłem, który zanika, gdy umieramy. Poprzez żaden inny kanał nie można wywołać silniejszych uczuć. Żaden inny wpływ nie powoduje podobnie rozległych zmian strukturalnych w mózgu. Dlatego tak istotne jest, aby jak najwcześniej od urodzenia kontaktować dziecko w różny sposób z muzyką. Słuchanie dźwięków i brzmień muzycznych oraz „śpiewne gaworzenie" piosenek powoduje intensywne pobudzanie młodego mózgu, co sprzyja zwiększeniu liczby powiązań pomiędzy neuronami, czyli komórkami nerwowymi odpowiedzialnymi za przechowywanie informacji. To co dzieje się z mózgiem w okresie niemowlęcym dziecka ma decydujące znaczenie dla jego późniejszych zdolności do nauki. Mózg rozpoznaje muzykę podobnie, jak język mówiony i tworzy warunki, aby muzyka - w zależności od intensywności zajmowania się nią - mogła być rozpoznawana jako drugi „język ojczysty".

Dlaczego tak ważne jest wczesne wprowadzenie dzieci do muzyki?
Nowe badania dowodzą, że zdolności, które umożliwiają nam poznanie świata i nas samych, mają swój początek w wieku niemowlęcym. Niemowlęta i dzieci dysponują wielce sprawnymi mechanizmami uczenia się. Wyobraźmy sobie mózg niemowlęcia, jako szczególny biologiczny komputer. Już ci najmniejsi dysponują sprawnymi programami do rozumienia świata.

Różnorodne umiejętności ...są ze sobą połączone i układają się w pewną strukturę, o co troszczy się program, który od urodzenia działa w mózgu człowieka. W ściśle określonych przedziałach czasowych otwiera się tzw. rozwojowe okno czasowe. Podczas tych "godzin otwarcia" dane umiejętności można wykształcić wyjątkowo skutecznie. Jeśli rozwój dziecka nie będzie w odpowiednim momencie wspierany, przepadną szanse nabycia nowych umiejętności. Dlatego też na politykach ds. edukacji, wychowawcach, pedagogach i oczywiście rodzicach, spoczywa duża odpowiedzialność, aby w odpowiednim czasie umożliwić dziecku coś, co nada jego życiu i rozwojowi sens.

NA NASZYM PODWÓRKU
Niestety świadomość ludzi związana z dobroczynnym oddziaływaniem muzyki i śpiewu na człowieka jest znikoma. Traktuje się je w najlepszym przypadku jedynie jako formę rozrywki sięgając nie zawsze po muzykę szlachetną, nie dostrzegają zagrożeń jakie niesie ze sobą słuchanie zbyt głośnej muzyki rockowej lub jeszcze cięższych gatunków (zaburzenia zachowań, nadpobudliwość, lęki, kłopoty z zapamiętywaniem, a nawet obniżenie inteligencji. Hałas powoduje niedosłuch, podwyższenie ciśnienia krwi, niepokój, niepewność) Polska to kraj ludzi niewrażliwych na dobrą muzykę. Polacy rodzą się wprawdzie tak, jak inni ze zdolnością słyszenia. Obecnie wszystkim noworodkom w szpitalach bada się słuch, ale system naszej edukacji muzycznej, a właściwie jego brak, zaprzepaszcza tę szansę daną nam przez naturę.

Zaniedbane wychowanie estetyczne, brak długofalowych planów w dziedzinie edukacji kulturalnej, brak instytucji monitorującej i wspierającej edukację kulturalną; media publiczne ,które nie realizują misji w dziedzinie edukacji kulturalnej; brak dobrze przygotowanej kadry nauczycielskiej (np 50% nauczycieli mających uprawnienia do uczenia muzyki w oświacie nie ma podstawowego przygotowania muzycznego – nie gra, nie śpiewa, nie zna nut); powoduje że zajęcia muzyczne schodzą na dalszy plan - jest to sytuacja odwrotna niż w większości krajów rozwiniętych, gdzie umiejętność śpiewu i amatorskiego grania na instrumencie jest składnikiem kultury osobistej i popularnym hobby. Co można zrobić dla przyszłości muzyki w Polsce? - przekonać młodych ludzi, rodziców, pedagogów, dyrektorów szkół i ludzi mediów, że że nauka muzyki nie musi być nudna, że warto przyjrzeć się amatorskiemu muzykowaniu w innych krajach i szukać nowych, polskich rozwiązań - stworzyć naszą modę na świadome używanie muzyki jako języka kontaktów między ludźmi.

http://yamahabielsko.pl/index.html

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto