Zeppelin latał nad Katowicami, Tychami, Bielskiem-Białą i Sosnowcem. Byliśmy na pokładzie! Zobacz ZDJĘCIA

Dorota Niećko
Dorota Niećko

Wideo

ŚLĄSKIE. Ostatni lot sterowca z Muchowca odbył się we wtorek rano. Wielki Zeppelin poleciał nad Katowicami, Tychami, Czechowicami-Dziedzicami, Bielskiem - Białą i wrócił na Muchowiec. Podróż zajęła mu 3 godziny. Tuż po 12 odleciał do Wrocławia. To był Zeppelin firmy ZF, która w Polsce ma swoje zakłady i centra inżynieryjne. Oto jak wygląda sterowiec w środku i jak widać z niego Katowice, Tychy, Bielsko, Sosnowiec.

Sterowiec Zeppelin na Śląsku

Produkują części do samochodów, opracowują technologie przyszłości dla branży automotive, zatrudniają ok. 8-10 tys. osób w Polsce, a 4 w Czechach, ale w Katowicach i woj. śląskim i tak zostaną zapamiętani jako ci, którzy sprowadzili do miasta sterowiec. Ogromny, 75-metrowy i ważący 7,5 tony Zeppelin z napisem ZF w weekend 11-12 września i we wtorek 14 września 2021 latał nad Katowicami, Częstochową, Bielskiem, Sosnowcem, Tychami, Czechowicami-Dziedzicami... Jako że leciał spokojnie, z prędkością ok. 75 km na godzinę, i niewysoko, bo na wysokości od kilkuset do ok. 3 tys. metrów, dokładnie było widać mijane na dole miasta woj. śląskiego.
- To bardzo uprzemysłowiony region - oceniła pilot sterowca. Jest jedną z dwóch kobiet - pilotów takich maszyn na świecie.

Zobaczcie zdjęcia wnętrza sterowca i lotu z 14 września 2021

Więcej zdjęć miast, nad którymi 14 września latał sterowiec, przygotujemy dla Was w osobnych galeriach na dziennikzachodni.pl.

Organizatorem przelotów jest Grupa ZF - światowy lider rozwiązań technologicznych dla branży motoryzacyjnej, tworzonych m.in. w centrach inżynieryjnych i zakładach produkcyjnych w Polsce. W woj. śląskim zaplanowano sześć lotów, ale nie wszystkie udało się zrealizować.

Plany pokrzyżowała pogoda. 14 września miał odbyć dwa loty na trasie Katowice - Bielsko, udało się zrealizować jeden, poranny. We wtorek 14 września o godz. 12.15 żegnany przez maszyny z Aeroklubu Śląskiego Zeppelin odleciał z Muchowca do Wrocławia. Podróż zajmuje mu 4 godziny. Potem poleci do Pragi w Czechach. W Katowicach dłużej zostali przedstawiciele firmy: wiceprezes Andreas Teunert, ZF Division Electronics & ADAS, Rafał Zatorski, Szef ZF Electronics Engineering Center w Częstochowie, Tomasz Szkudlarek, Site Manager ZF Electronics Engineering Center w Łodzi i Grzegorz Fedorowicz, Kierownik ds. konceptów warsztatowych i rynku samochodów ciężarowych, ZF Aftermarket. Opowiadali o globalnej strategii firmy, nazwanej Next Generation Mobility. M.in. o zaawansowanych systemach wspomagania kierowcy (ADAS) jak kamery. W polskich zakładach powstają też przekładnie, pasy bezpieczeństwa, zamki - wszystko w woj. śląskim. Lista zakładów ZF w naszym regionie - poniżej.

Jak mówią przedstawiciele firmy ZF, która ma swoją główną siedzibę we Friedrichshafen w Niemczech, ich produkty są bardzo ważne, ale niewidzialne. Klient widzi samochód, który kupuje. Za to sterowca przegapić się nie da. Nie ma więc lepszego wehikułu, by się zareklamować. Jest chętnie fotografowany, jego wizyta jest wielkim wydarzeniem, gdziekolwiek się pojawi. A że takich sterowców jest tylko 6 na świecie, każdy z nich ma grafik wypełniony na rok do przodu.

Prędkość przelotowa Zeppelina wynosi ok. 100 km/h (maks. 125 km/h) i zależy od siły i kierunku wiatru​. Maksymalna wysokość lotu - 3000 m n.p.m., normalna wysokość przelotowa ok. 300 m nad powierzchnią ziemi. W Zeppelinie stosowany jest niepalny gaz - hel.

Ich produkcja odbywa się w Friedrichshafen nad Jeziorem Bodeńskim. Obecnie jest tylko sześć takich Zeppelinów NT na świecie; dwa z nich stacjonują niedaleko głównej siedziby Grupy ZF, nad Jeziorem Bodeńskim w Niemczech.

- W skali całego świata dynamicznie wzrasta zapotrzebowanie na bardziej czyste i zrównoważone środki transportu. Droga do tego celu jest jasna i oczywista. Technologia, która to umożliwi, jest gotowa i dostępna. W ZF od lat koncentrujemy nasze strategiczne działania wokół mobilności nowej generacji - tłumaczą przedstawiciele firmy jesienną kampanię.

Zeppelin startuje przy grawitacji statycznej wynoszącej około 350 kg, czyli jest cięższy od powietrza.

Lot sterowca z Katowic

Zakłady ZF w woj. śląskim:

  • Zakład Układów Kierowniczych w Bielsku-Białej to fabryka, która od 2012 r. prowadzi seryjną produkcję elektrycznych układów wspomagania kierownicy oraz przekładni typu Belt Drive.
  • Zakład Układów Kierowniczych w Czechowicach-Dziedzicach produkuje komponenty aktywnych układów bezpieczeństwa, jak układy kierownicze oraz układy wspomagania kierownicy.
  • Częstochowa: Zakład Produkcji Pasów Bezpieczeństwa (Occupant Safety Systems Seat Belt Plant) wytwarza pasy bezpieczeństwa oraz zamki do samochodów osobowych i dostawczych.
  • Zakład Produkcji Poduszek Powietrznych (Occupant Safety Systems Airbag Plant) wytwarza systemy chroniące pasażerów przed uderzeniami obejmujące poduszki powietrzne kierowcy, pasażera, poduszki chroniące kolana, poduszki boczne, oraz kurtyny boczne dla największych światowych producentów samochodów.
  • Gliwice: Zakład Produkcji Układów Wspomagania Hamulcowego (Braking Systems Plant) położony w obszarze KSSE jest jednym z najważniejszych w Europie dostawców wysokiej klasy systemów hamulcowych, pomp hamulcowych wraz z układem wspomagania

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie