W poniedziałek 26 marca w Operze śląskiej w Bytomiu zostały przyznane Złote Maski 2017, najważniejsze nagrody teatralne w regionie, fundowane z budżetu województwa. Jurorzy docenili pracę i kunszt Teatru Lalek Banialuka w Bielsku-Białej nagradzając go dwie Złotymi Maskami.
Do niedawna przedstawienia dla młodego widza (od lat kilku do kilkunastu) trafiały głównie na afisz scen, wyspecjalizowanych w takim repertuarze. Dziś wszystkie teatry o tego widza walczą; dzieci to przecież ich potencjalna, dorosła publiczność! Kandydatów było zatem wielu, z wyborem laureata jurorzy kłopotu jednak nie mieli. Bezapelacyjnie zwyciężył „Król Maciuś Pierwszy”, poetycki spektakl na motywach powieści Janusza Korczaka, w reżyserii Konrada Dworakowskiego, z Teatru Lalek Banialuka w Bielsku-Białej.
To przedstawienie niezwykłe; zdążyło już zresztą zdobyć sławę poza regionem. Trudno je opisać, najsilniej działa tylko w kontakcie z odbiorcą i jego wyobraźnią. Wiek widza nie ma znaczenia; urokowi i mądrości spektaklu poddają się i dzieci, i rodzice. Można powiedzieć - magia teatru. I tak jest, ale finezja widowiska to również konsekwentna myśl reżyserska i ogromny wysiłek całego zespołu. Aktorskiego i technicznego, klimat całości buduje bowiem precyzyjna gra świateł, operowanie bryłami gigantycznych klocków, animacja i muzyka. A Mateusz Barta za rolę w „Królu Maciusiu” oraz za rolę w spektaklu „Buratino” (oczywiście w „Banialuce”) otrzymał Złotą Maskę dla najlepszego aktora-lalkarza.
Laureaci Złotych Masek
Przedstawienie roku
„Romeo i Julia” Charles’a Gounoda w inscenizacji Michała Znanieckiego w Operze Śląskiej w Bytomiu.
Spektakl dla młodych widzów
„Król Maciuś Pierwszy” na motywach powieści Janusza Korczaka w reż. Konrada Dworakowskiego w Teatrze Lalek Banialuka w Bielsku-Białej.
Rola kobieca
Ewa Kutynia za role w spektaklu „Conrad” Ingmara Villqista w reż. autora, w Teatrze Śląskim.
Rola męska
Bartłomiej Błaszczyński za role: w „Słowie o Jakóbie Szeli” Brunona Jasieńskiego w reż. Michała Kmiecika, Ostapa Bendera w „Dwunastu krzesłach” Ilii Ilfa i Jewgienija Pietrowa w reżyserii Nikołaja Kolady oraz Hansa Bieglera w „Terrorze” Ferdinanda von Schiracha w reżyserii Roberta Talarczyka w Teatrze Śląs-kim.
Rola w teatrach lalkowych
Mateusz Barta za rolę w spektaklu „Król Maciuś Pierwszy” na motywach Janusza Korczaka w reż. Konrada Dworakowskiego i za rolę w spektaklu „Buratino” na motywach „Złotego kluczyka” Aleksego Tołstoja w reż. Mariana Pecko w Teatrze Lalek Banialuka w Bielsku-Białej.
Rola wokalno-aktorska
Andrzej Lampert za rolę Romea w spektaklu „Romeo i Julia” w Operze Śląskiej.
Reżyseria
Artur Barciś za reżyserię „Jabłka” Verna Thiessena w Teatrze Żelaznym w Katowicach.
Scenografia
Luigi Scoglio za scenografię do „Romea i Julii” w Operze Śląskiej i scenografię do „Bulwaru Zachodzącego Słońca” Andrew Lloyda Webbera, Dona Blacka i Christophera Hamptona w Teatrze Rozrywki w Chorzowie.
Nagroda specjalna
Marcin Herich za reżyserię spektaklu „Próby do Leara” oraz za osiągnięcia artystyczne Teatru A Part i Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych A Part.
Przyznano także inne wyróżnienia aktorskie.
Nagrodę im. Zbigniewa Grucy „Dziennika Teatralnego” otrzymał Andrzej Lampert za rolę Romea w spektaklu „Romeo i Julia”.
Nagrody im. Leny Starke, przyznawane przez Oddział Katowicki ZASP, trafiły do Dariusza Chojnackiego z Teatru Śląskiego (za rolę Kicia w „Porwaniu Europy”), Andrzeja Kroczyńskiego z Teatru Nowego w Zabrzu (za rolę Łopachina w „Wiśniowym sadzie”) i Dariusza Waraksy ze Sceny Polskiej Teatru w Czeskim Cieszynie (za rolę François Pignona w spektaklu „Plotka”).
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?