FSM 106 Beskid powstał w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych Bosmal w Bielsku-Białej w 1983 roku. Prace nad następcą fiata 126p, którego produkcja miała zostać uruchomiona po zakończeniu wytwarzania syreny, rozpoczęły się w 1981 r. Zespołem konstruktorów przewodził właśnie Wiesław Wiatrak. Inspirował się kształtem klina i przekrojem skrzydła samolotu, powstał Beskid z pierwszym wówczas na świecie jednobryłowym nadwoziem! Do 1985 roku powstało 8 prototypów.
- Niestety, był zbyt nowoczesny jak na tamte czasy, nie udało się przeforsować pomysłu, by poszła produkcja – mówił "Dziennikowi Zachodniemu" z żalem konstruktor podczas zlotu starych samochodów w Rybniku we wrześniu 2014 r. – Do końca się z tym nie pogodziłem, wyjechałem na saksy, robiłem różne rzeczy. Niestety, działacze partyjni byli nieprzejednani – mówił konstruktor. Przyznał, że Beskidów już zostało kilka, jeden – który pojawił się w Rybniku - to własność Muzeum Inżynierii Miejskiej z Krakowa.
Beskid miał aerodynamiczną sylwetkę, mógł rozwijać prędkość 165 km na godzinę, przy maksymalnej mocy 30 km mechanicznych. Benzynowy, czterocylindrowy silnik, miał 900 cm3 pojemności. Beskid ważył 630 kg.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?