Na pokład Zawiszy zameldowało się wczoraj 36 osób, w tym grupa 17 gimnazjalistów.
- Atmosfera jest wspaniała, a ludzie bardzo fajni. Na pewno będzie ciekawie i nie zabraknie wrażeń - mówił nam wczoraj przed wyruszeniem w rejs Tomasz Żakowski, uczeń z bielskiego Gimnazjum nr 4 im. Józefa Piłsudskiego.
Na pomysł zorganizowania Beskidzkiej Szkoły pod Żaglami wpadli członkowie bielskiego Klubu Żeglarskiego "Halny", którzy co roku drogą morską docierają do różnych ciekawych zakątków świata.
- Pomyśleliśmy, że w życie żeglarskie warto wciągnąć młodzież z naszego terenu - wyjaśnia Marcin Bizoń, organizator wyprawy, członek "Halnego" oraz nauczyciel w Bielskiej Szko-le Rzemiosł. Podczas rejsu gimnazjaliści będą mieli okazję nie tylko samodzielnie sterować żaglowcem, ale też wziąć udział w warsztatach nawigacyjnych, poznać lepiej system AIS (system automatycznej łączności przydatny do uniknięcia kolizji między statkami) oraz nauczyć się obsługiwać radar.
Michał Miodoński z żywiec-kiego Gimnazjum nr 2 w ubiegłorocznym sezonie zdobył patent żeglarski. Od tamtej pory dużo pływa, głównie na Jeziorze Żywieckim. Twierdzi, że właśnie tak odpoczywa się najlepiej.
- Rejs Zawiszą Czarnym jest dla mnie czymś niezwykłym. W końcu to legendarny żaglowiec - zaznacza gimnazjalista.
Każdy z beskidzkich żeglarzy ma przydzielone obowiązki. Na zmianę zajmują się posiłkami, myją pokład, pomagają w sterowaniu i prowadzeniu nawigacji.
Rejs potrwa osiem dni. Zawisza do portu w Gdyni ponownie zawinie 2 czerwca.
Słynny statek z głową rycerza
Zawisza Czarny (popularnie zwany Zawiasem) jest stalową, trzymasztową jednostką, która zbudowana została na bazie statku rybackiego Cietrzew, zwodowanego w 1952 roku w Stoczni Północnej w Gdańsku.
Statek przebudowano na żaglowiec i Ministerstwo Żeglugi przekazało go Związkowi Harcerstwa Polskiego na cele sportowo-szkoleniowe. Jest podobny do swojego poprzednika o takiej samej nazwie. Pod bukszprytem znajduje się rzeźba, tzw. galion, przedstawiający głowę słynnego rycerza Zawiszy Czarnego. Nową banderę podniesiono w 1961 r. Pierwszym kapitanem był komandor Bolesław Romanowski.
Statek został przebudowany oraz przedłużony w 1967 r. W 1990 r. opłynął dookoła kulę ziemską. Kilkakrotnie opłynął też przylądek Horn. W 2000 r. statek przeszedł gruntowny remont. Warto zaznaczyć, że żaglowiec ma oryginalny silnik używany w czasie II wojny światowej na niemieckich okrętach podwodnych U-Boot.
BUDYNEK JAK TITANIC? JEDNA Z NAJWIĘKSZYCH ZABRZAŃSKICH TAJEMNIC ODKRYTA [ZDJĘCIA + FILM]*
OSTATNI CASTING MISS ZAGŁĘBIA 2012 [ZOBACZ ZDJĘCIA!]**
Juwenalia Śląskie 2012: program, wydarzenia, zdjęcia, filmy
Kanon książek śląskich: Debata Dziennika Zachodniego
* WEŹ UDZIAŁ W PLEBISCYTACH:
CHUDNIESZ - WYGRYWASZ ZDROWIE
NAJSYMPATYCZNIEJSZY ZWIERZAK ŚLĄSKIEGO ZOO
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?