Początek budowy będzie możliwy po wydaniu przez wojewodę śląskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch odcinków. Pierwsza zgoda, z 12 września, dotyczyła 15-kilometrowego fragmentu między węzłem Oświęcim a Dankowicami, a druga, z 27 września – 12-kilometrowego między Dankowicami, a węzłem Suchy Potok w Bielsku Białej.
Decyzje opatrzone rygorem natychmiastowej wykonalności umożliwiają przekazanie terenu budowy wykonawcy i rozpoczęcie robót budowlanych.
Umowa na projekt i budowę odcinka z Oświęcimia do Dankowic została podpisana w maju 2020 r. z konsorcjum PORR – Mota Engil. Wartość kontraktu to 989,7 mln zł. Powstanie m.in. dwujezdniowa droga ekspresowa po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas, a także trzy węzły drogowe: w Oświęcimiu, Woli i Brzeszczach. Zakończenie robót przewidziano w III kw. 2023 r.
Zobacz mapę:
Umowę na projekt i budowę odcinka z Dankowic do Bielska-Białej zawarto w sierpniu 2020 r. z konsorcjum spółek Mirbud i PBDiM Kobylarnia. Wartość kontraktu to 586,7 mln zł. Również tam powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas, a także dwa węzły drogowe (Stara Wieś i Suchy Potok), Miejsca Obsługi Podróżnych i Obwód Utrzymania Drogi. Planowe zakończenie tych robót przypada na IV kw. 2023 r.
Wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka S1 z Oświęcimia do Dankowic został złożony w marcu 2021 r., a dla kolejnego – z Dankowic do Bielska-Białej - w czerwcu 2021 r.
Spośród pozostałych realizowanych odcinków S1, złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID wykonawca odcinka z Bierunia do Oświęcimia planuje w październiku br. Natomiast dla odcinka z Mysłowic do Bierunia planowany termin złożenia wniosku o wydanie ZRID to drugi kwartał 2023 r.
Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie, Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także od Bielska-Białej do Przybędza oraz Milówka–Zwardoń.
Aby dokończyć arterię, potrzebne są m.in.: przebudowa do standardu drogi ekspresowej kolizyjnej dwujezdniowej "jedynki" od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7 km – we wrześniu 2020 r. podpisano umowę) i przebudowa liczącego ok. 2,7 km odcinka w Dąbrowie Górniczej (trwa projektowanie); przygotowywane są też remonty obecnej S1 na terenie Sosnowca.
Kolejna część S1 powstaje w formule "projektuj i buduj" w nowym przebiegu między Mysłowicami i Bielskiem-Białą. Na południu regionu trwa budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki w ciągu S1 do granicy w Zwardoniu.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ mark/
echodnia Policyjne testy - jak przebiegają
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?