Projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 190 z Bielska-Białej w kierunku Cieszyna uzyskał dofinansowanie
O przesunięciu projektu Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn – Skoczów – Bielsko-Biała – Wadowice – Kraków) z listy rezerwowej programu Kolej+ do realizacji poinformowało 11 kwietnia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
To oznacza, że nieczynny odcinek linii kolejowej pomiędzy Bielskiem-Białą a Skoczowem zostanie w ciągu najbliższych kilku lat gruntownie zmodernizowany zgodnie z założeniami studium planistyczno-prognostycznego, opracowanego na zlecenie Stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka.
Co więcej, w ramach studium zaplanowano nie tylko wybudowanie praktycznie od nowa nawierzchni torowej, budowę lub modernizację kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych, przejazdów i przejść kolejowych, ale także utworzenie nowych przystanków kolejowych, takich jak: Skoczów Bajerki II, Bielsko-Biała Osiedle Polskich Skrzydeł, Bielsko-Biała Stare Bielsko, Bielsko-Biała Listopadowa. Konkurencyjność linii w transporcie przynieść ma korekta krzywych i łuków, dzięki której podniesiona zostanie prędkość do 100-120 km/h na odcinkach prostych i 60-70 km/h na łukach.
Dzięki inwestycji nie tylko przywrócona zostanie możliwość podróży koleją pomiędzy Bielskiem-Białą a Cieszynem czy Wisłą, ale powstanie pełny kręgosłup infrastrukturalny umożliwiający utworzenie kolei aglomeracyjnej.
W działania zmierzające do przywrócenia połączeń pomiędzy Skoczowem i Bielskiem-Białą pod koordynacją Aglomeracji Beskidzkiej zaangażowały się, na podstawie zawartego porozumienia, miasto Bielsko-Biała, gminy: Cieszyn, Skoczów, Jasienica, Ustroń, Wisła, Goleszów oraz powiaty bielski i cieszyński. Wynegocjowano korzystne deklaracje marszałka województwa o partycypacji w kosztach inwestycji (50 procent samorządowego wkładu własnego) oraz o uruchomieniu przewozów na odcinku Skoczów-Bielsko-Biała (deklaracja dotyczy co najmniej 8 par połączeń na dobę).
Wedle szacunków, modernizacja 22-kilometrowego odcinka linii kolejowej ma pochłonąć około 350 mln złotych netto, 85 proc. potrzebnej kwoty pochodzić ma z programu Kolej Plus (blisko 300 mln zł).
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?