Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powiat bielski. Progi spowalniające (ale nie tylko) sprawiły, że nie zginął żaden pieszy

JAK
Progi spowalniające i inne elementy inżynierii drogowej często bywają skuteczniejsze niż policjant stojący przy drodze. Zmuszają kierowców do zdjęcia nogi z gazu i większej ostrożności
Progi spowalniające i inne elementy inżynierii drogowej często bywają skuteczniejsze niż policjant stojący przy drodze. Zmuszają kierowców do zdjęcia nogi z gazu i większej ostrożności ARC
Tak bezpiecznego roku na drogach powiatu bielskiego już dawno nie było. W 2021 roku żaden pieszy nie zginął w wypadku drogowym.

Krzysztof Stankiewicz, naczelnik bielskiej drogówki, ocenił, że miały na to wpływ starania Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, która działa przy staroście bielskim.

- Inżynieria drogowa ma tu ogromne znaczenie. Jest skuteczniejsza, niż policjant postawiony przy drodze - mówił podczas posiedzenia komisji. W jej skład wchodzą członkowie zarządu powiatu, radni, przedstawiciele Powiatowego Zarządu Dróg, niektórych wydziałów starostwa i bielskiej policji.

- Wymieniamy się informacjami, współpraca jest wręcz modelowa. Podczas wizji w terenie zastanawiamy się czy rzeczywiście jest problem oraz jak go rozwiązać: czy wystarczy doświetlić przejście dla pieszych, zmienić organizację ruchu w tym miejscu, wykorzystać tzw. poduszki berlińskie (spowalniający próg wyspowy- od red.), a może konieczna jest większa ingerencja w infrastrukturę - wyjaśnia Stankiewicz.

Obecnie „na tapecie” są niebezpieczne miejsca zgłoszone przez mieszkańców Jaworza i radnych z gminy Bestwina. W przypadku jaworzańskiej ul. Zdrojowej, jako najskuteczniejsze rozwiązanie wskazano „wyniesienie” skrzyżowania. To jednak najdroższe z możliwych rozwiązań, bo kosztuje bagatela około 250 tysięcy złotych.

Urszula Kosman, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych poinformowała, że zarząd zleci wykonanie projektu. Z kolei w rejonie skrzyżowania ulic Janowickiej i Pisarzowickiej w Janowicach bezpieczeństwo ma poprawić zmiana organizacji ruchu.

Podczas lutowego posiedzenia komisja podsumowała, co udało się zrobić w poprzednim roku.

- Na celowniku mieliśmy 10 najniebezpieczniejszych miejsc w powiecie, wskazanych głównie przez policję. Udało się poprawić bezpieczeństwo w oś-miu, w niektórych miejscach brakuje jeszcze doświetlenia „pasów”. Chcemy to zrobić w tym roku - mówi Grzegorz Gabor, przewodniczący Powiatowej Komisji BRD. Dodaje, że jedno z najbardziej newralgicznych punktów na mapie powia-tu bielskiego to ul. Legionów w Czechowicach-Dziedzicach. W dwóch miejscach udało się tam wykonać przejścia dla pieszych. W Wilkowicach na skrzyżowaniu ul. Wyzwolenia Strażackiej i Kościelnej powstało wyniesione przejście dla pieszych. Podobnie w Kobiernicach przy szkole. W Bronowie na ul. Czyża, to także w rejonie szkoły, spowolniono ruch. W Kaniowie na skrzyżowaniu ulic: Krzywolaków, Batalionów Chłopskich i Dankowickiej zmieniono organizację ruchu i częściowo doświetlono to miejsce.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto