Na początku września rowerzyści będą mogli korzystać z zamkniętych dla nich dotąd ulic w samym centrum Bielska-Białej - poinformowali przedstawiciele Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej. Zatwierdzony został już projekt organizacji ruchu dla trasy rowerowej, która poprowadzi sprzed Ratusza ulicami Ratuszową, 11 Listopada, Cechową, Wałową, Podwale i Kilińskiego aż do ul. Grażyńskiego.
To rewolucyjna zmiana biorąc pod uwagę, że starania o umożliwienie jazdy rowerami ul. 11 Listopada w poprzednich latach kończyły się fiaskiem. O umożliwienie przejazdu rowerzystom bielskim deptakiem długo starała się Grażyna Staniszewska, znana w mieście entuzjastka rowerowej jazdy - jej zdaniem rowerzyści mogliby poruszać się ul. 11 Listopada po wydzielonym pasie. Udostępnienie ul. 11 Listopada i placu Ratuszowego dla rowerzystów postulowała też Agnieszka Grogoń-Komor, ówczesna radna miejska.
Bielscy urzędnicy pozostawali nieugięci. – Wprowadzenie ruchu rowerowego byłoby zagrożeniem bezpieczeństwa - tłumaczyli dodając, że charakter ulicy 11 Listopada i rodzaj przyległej zabudowy uzasadniają utrzymanie daleko idących ograniczeń w ruchu kołowym.
Teraz okazuje się, że taka zmiana jest możliwa. Bielski MZD przygotował projekt trasy, którą rowerzyści pojadą z placu Ratuszowego aż do ul. Grażyńskiego. W ciągu tej trasy zostaną zastosowane nowe rozwiązania – kontraruch oraz kontrapas, a na nawierzchni ulic pojawią się rowerowe piktogramy (znak P27) pokazujące kierunek jazdy.
– Będzie to pierwsze oznakowanie tego typu w Bielsku-Białej – przyznają w MZD.
Nowa trasa rowerowa będzie przedłużeniem istniejącej, która prowadzi wzdłuż rzeki Białej, a kończy się obecnie na wysokości „krzywego mostku” obok Ratusza.
Dalej rowerzyści dwoma stronami placu Ratuszowego trasie wyznaczonej przez rowerowe piktogramy przejadą oznakowanym przejazdem w ul. Ratuszową.
Stamtąd dalej ulicami 11 Listopada i Cechową ruch rowerowy będzie się odbywał zgodnie z istniejącą organizacją ruchu, ale – uwaga – przy zastosowaniu kontraruchu.
– To organizacja ruchu drogowego dająca możliwość poruszania się rowerem w kierunku przeciwnym do ogólnej organizacji ruchu - tłumaczą w MZD.
W rejonie ronda na ul. Wałowej, przy pomocy oznakowania pionowego i poziomego, zaprojektowane zostały odcinki drogi dla rowerów i przejazdy dla rowerzystów dochodzące do ronda. Na chodniku przylegającym do ronda zostanie oznaczona droga dla pieszych i rowerów.
Następnie rowerzyści pojadą w kierunku ul. Podwale, gdzie - znajdzie się kontrpas. Takie rozwiązanie będzie obowiązywało na odcinku od ul. Okrzei do ul. J. Kilińskiego po wschodniej stronie jezdni. Drugi kierunek będzie się odbywał zgodnie z ruchem ogólnym.
W MZD zapowiadają, że w najbliższym czasie wykonawca rozpocznie montaż znaków i malowanie piktogramów. Przygotowany przez MZD projekt wpisuje się w korytarz powstającej etapami trasy regionalnej nr 17 z północy woj. śląskiego do granicy ze Słowacją. Urzędnicy przyznają, że na europejskie dofinansowanie trzeba będzie poczekać, ale chcąc zwiększyć szanse na ich zdobycie, władze Bielska-Białej planują zawarcie porozumień z sąsiednimi gminami np. Wilkowicami.
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?