Przebudowa kolejowego węzła Czechowice-Dziedzice. Kiedy zakończenie tej inwestycji?

Jolanta Pierończyk
Jolanta Pierończyk
Przebudowa czechowickiego węzła kolejowego
Przebudowa czechowickiego węzła kolejowego Jolanta Pierończyk
Mija 20 miesięcy od podpisania kontraktu na przebudowę kolejowego węzła czechowickiego. Jego wartość to 1,4 mld zł. Wykonawcą jest Budimex. Wszystko ma być gotowe na wrzesień 2023, ale są starania, by termin zakończenia inwestycji przyspieszyć.

Ten 1,4-miliardowy kontrakt to modernizacja 47 km torów, 56 km sieci trakcyjnej, 119 rozjazdów i dwóch skrzyżowań torów, trzech przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowa lub modernizacja 23 obiektów inżynieryjnych. To także 670 km pali wzmacniających torów oraz 240 tys. m kw. wzmocnionego podtorza.

W tej chwili na stacji Czechowice-Dziedzice powstaje nowy peron oraz przygotowywane są nowy tor i sieć trakcyjna. Pod torami będą nowe przejścia na stacji oraz przy Kolejowej. Po zakończeniu prac przy pierwszym peronie, ekipa budowlana przeniesie się na drugi.
W Goczałkowicach Zdroju budowane są nowe perony oraz przejście podziemne.
Przywrócenie pierwotnej lokalizacji mostu w tej miejscowości i likwidacja łuku torów pozwolą zwiększyć tu prędkość pociągów. Nowy most będzie gotów w przyszłym roku.
W ciągu tych 20 miesięcy zmodernizowanych zostało siedem obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukt nad DK 1 w Czechowicach i most na rzeką Iłownicą. Prace polegały tu na wymianie toru, sieci trakcyjnej oraz rozjazdów.

Musisz to wiedzieć

Trwa przebudowa linii kolejowej na odcinku Czechowice-Goczałkowice Zdrój oraz Czechowice-Zabrzeg. Wymieniane są tory, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Cała inwestycja ma dostosować nasze linie kolejowe do wymogów transeuropejskiej sieci transportowej. Pociągi osobowe mają tu jeździć z prędkością 160 km/h, towarowe - z prędkością do 120 km/h.

Do końca tego roku ma zostać oddane do użytku nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania w Czechowicach-Dziedzicach.

Już teraz wygodniej wsiada się do pociągu w Zabrzegu, równie wygodnie będzie w Goczałkowicach Zdroju przy zabytkowym, odrestaurowanym budynku dworcowym.

Wszystkie perony dostosowywane są do potrzeb ludzi o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Zobacz koniecznie

Przebudowa węzła czechowickiego to inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych z unijnych funduszy CEF „Łącząc Europę”.

Czechowice-Dziedzice to ważny śląski węzeł kolejowy, gdzie zbiegają się linie istotne dla ruchu regionalnego, międzywojewódzkiego, ale także połączeń międzynarodowych. Dla pasażerów zwiększamy jakość dostępu dp kolei na stacjaach oraz przystankach oraz szykujemy lepsze możliwości podróży. Zwiększą się również możliwości kolei jako ekologicznego i bezpiecznego środka transportu na trasach krajowych i europejskich

- powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, na konferencji pokazującej stan zaawansowania budowy w piątek, 18 czerwca 2021 r.

Realizacja tej inwestycji przewidziana jest do września 2023 r. Czynione są starania, by skończyć ją wcześniej.

Efekt finalny chcemy osiągnąć w pierwszym kwartale 2023 r. Etap odbiorów jest skomplikowany i ostatecznie może się okazać, że zakończenie nastąpi w połowie roku

– powiedział Artur Popko, prezes Budimexu.

Nie przeocz

Południowokoreańska oferta budowy elektrowni jądrowych.

Wideo

Materiał oryginalny: Przebudowa kolejowego węzła Czechowice-Dziedzice. Kiedy zakończenie tej inwestycji? - Dziennik Zachodni

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie